    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: GG - podmiana banera
    Date: Sat, 23 Oct 2004 12:50:31 +0200
    <ck3oc8$sus$1@atlantis.news.tpi.pl> <ck3to7$35k$9@inews.gazeta.pl>
    <ck3vo3$1332$1@news2.ipartners.pl> <ckiecg$vrh$4@serwus.bnet.pl>
    <cks96a$7qo$3@news2.ipartners.pl> <ckts0u$1oj$3@inews.gazeta.pl>
    <cku5a2$1819$1@news2.ipartners.pl> <ckua5k$ose$4@inews.gazeta.pl>
    <ckuc4p$1c3m$1@news2.ipartners.pl> <ckuld3$biq$4@inews.gazeta.pl>
    <ckuruv$1l5d$1@news2.ipartners.pl> <cl196a$blj$19@inews.gazeta.pl>
    <cl9khm$26p4$1@news2.ipartners.pl> <clbn4g$je1$8@inews.gazeta.pl>
    <clbss8$gmj$1@news2.ipartners.pl> <clc0c9$m2o$3@inews.gazeta.pl>
    <clceg9$sca$1@news2.ipartners.pl>

    wiadomości news:clceg9$sca$1@news2.ipartners.pl...

    > Aplikacja wysyła do serwera żądanie wysłania określonych danych. Serwer
    > przysyła. A co aplikacja z nimi robi, to już sprawa między nią a
    > użytkownikiem - i nikt o tym nie ma bladego pojęcia.

    I wszyststko jest moim zdaniem w porządku. Do czasu, gdy nie ma umowy z
    reklamodawcą, że ten płaci za te odwołania.

    > A jak się to ma do mojego przykładu z GG działającym pow WINE i nie
    > mogącym wyświetlić reklamówki, bo używa do tego zewnętrzengo programu
    > systemowego (internet explorer) którego nie ma, hmm? ;)

    Nijak. Ty nie masz umowy z reklamodawcę. To nie Twój problem.

    > OK, ale autorzy 'klonów' GG żadnych umów nie zawierali z GG. I ich żadne
    > umowy użytkownik-GG (nakaz używania określonej aplikacji) nie obowiązują.

    Ale nie mają również umowy z właścicielem bazy danych GG. O ile od strony
    użytkownika to ma małe znaczenie, bo nie jest jego rzeczą badać, czy oddany
    mu na jakiś tam warunkach program nie narusza cudzych tam praw, to od strony
    twórcy klona widzę w tym wypadku problem.

    > Z drugiej strony użytkownik nie ma nigdzie w regulaminie obowiązku
    > oglądania reklam.

    Ja cały czas piszę przecież, ze użytkownika moje uwagi nie dotyczą. To nie
    jego sprawa. On powinien trzymać się regulaminu. Czyli używać GG.

    > Kto więc popełnia czyn przynoszący komukolwiek jakąkolwiek stratę? Bo
    > bez czegoś takiego przestępstwa zdaje się być nie może, prawda? ;)

    Ja tego nie rozpatruję od razu w kategoriach przestępstwa. Szkodę ponosi
    właściciel GG, bo ma mniejsze dochody. Ktoś wzbogaca się na jego serwerze.
    Sprawę dostępu do serwera wałkowaliśmy jakiś miesiąc temu.

    > Pozostaje regulaminowy wymóg korzystania z oryginalnego GG pod rygorem
    > blokady łączności. Który w świetle powyższego racjonalnego uzasadnienia
    > nie ma, bo także używając oryginalnego GG reklamy można zablokować.
    > Czyli IMHO można próbować obalić ten zapis regulaminu powołując się na
    > te zasady współżycia społecznego.

    Moim zdaniem się nie da. Można by było się powoływać na coś takiego, gdyby
    GG był jakimś monopolistą. A tak nie jest. Każdy może sobie swój serwer
    stworzyć i napisać podobny program. Jeśli chcemy korzystać z serwera GG, no
    to niestety powinniśmy stosować ich regulamin. Może i głupi, ale to zupełnie
    inna sprawa.

    > W końcu to tak, jakby stacja R/TV nadawała program niekodowany,
    > jednocześnie stanowczo zabraniając słuchania ich audycji odbiornikami
    > innymi, niż kupowanymi w ich sklepach (zwłaszcza przy masowym
    > pojawieniu się w innych sieciach sprzedaży odbiorników z układem
    > wykrywającym reklamy i np. wyciszającym wtedy dźwięk - zasadniczo bloki
    > reklamowe mają jakieś charakterystyczne cechy i odpowiedni komputerem
    > powinien sobie poradzić z rozpoznawaniem początków oraz końców reklam).

    No, nie do końca. Serwerek GG koduje swoje dane choćby poprzez odpowiednie
    ułożenie rekordów. IE nie odczytasz tego. Musi być "dekoder" zwany GG.