eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoEgzekucja komornicza od strony wierzyciela: poszukiwanie majątku, koszty, itp › Re: Egzekucja komornicza od strony wierzyciela: poszukiwanie majątku, koszty, itp
    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Egzekucja komornicza od strony wierzyciela: poszukiwanie majątku,
    koszty, itp
    Date: Tue, 03 Nov 2009 19:03:35 +0100

    White Rabbit pisze:
    > Witam,
    >
    > Od wczoraj posiadam tytuł wykonawczy udzielony na podstawie wyroku zaocznego
    > (z rygorem natychmiastowej wykonywalności) w sprawie cywilnej o zapłatę (ok.
    > 3tys zł). Właśnie piszę wniosek o wszczęcie egzekucji komorniczej i w
    > związku z czym, mam kilka pytań:
    >
    > - Czy warto czekać na uprawomocnienie się wyroku i czy komornik będzie na to
    > czekał?

    Jak masz rygor, to nie warto czekać i komornik nie będzie czekał. Ale
    oczywiście (choć to nie jest oczywiste) klauzulę wykonalności na wyroku
    musisz mieć.

> [...]
    > nieruchomości. Czy we wniosku do komornika wystarczy wymienić wszystkie w/w
    > sposoby bez szczegółowych danych? Czy oznacza to, że komornik z urzędu
    > zwróci się do US, ZUS, CEPiK itp urzędów o brakujące dane? Wiem, że mogę
    > wnieść o poszukiwanie majątku dłużnika, ale wtedy wierzyciel pokrywa
    > zaliczki na poczet kosztów poszukiwania majątku dłużnika - czy ktoś wie,
    > jaka w praktyce jest wysokość owych opłat (zaliczek) i czy można je
    > egzekwować od dłużnika (jeżeli egzekucja będzie skuteczna)? A może warto
    > samemu zwócić się do US i ZUS o wydanie info o dłużniku, na podstawie

    - wnieść o zajęcie ruchomości w miejscu zamieszkania/prowadzenia DG
    - wnieść (i zapłacić) o wysłanie zapytania do ZUS w celu ustalenia konta
    bankowego
    - wnioskować o zajęcie tego konta
    - zawnioskować również (wcześniej) o zajęcie kont w kilku popularnych
    bankach gdzie dłużnik może mieć konto (jeśli młody, to banki
    internetowe, jeśli stary, to jakieś molochy i spółdzielcze)
    - wnieść o zajęcie nadpłaty podatku do US - może ma

    Koszty zapytań to kilkadziesiąt złotych zazwyczaj. W tym przypadku na
    razie polecam jedynie zapytanie do ZUS.

    > -Ogólnie: na jakie koszty należy się przygotować w momencie składania
    > wniosku egzekucyjnego do komornika?

    Na żadne, jak komornik będzie chciał, to wezwie na piśmie. A czasem
    wykona działania bez zaliczki. Ściągnie od dłużnika, a jak nie ściągnie,
    to potem zażąda od wierzyciela (pod rygorem egzekucji :)

    > - Dłużnik posiadał ważne ubezpieczenie OC, z którego miały być pokryte moje
    > roszczenia powstałe w wyniku szkody, jaką mi wyrządził. Niestety dłużnik nie
    > potwierdził swojej winy w Towarzystwie Ubezpieczeniowym, dlatego sprawa
    > trafiła do sądu. Czy teraz mając wyrok zaoczny, mogę go złożyć do
    > Ubezpieczyciela równolegle z wnioskiem do komornika i żądać wypłaty
    > należności z polisy OC dłużnika? Wtedy odzyskałbym przynajmniej część swoich
    > należności bez odsetek i kosztów sądowych. Czy jednak muszę poczekać na
    > efekty egzekucji komorniczej?

    Mam wrażenie, że tego typu roszczenia trzeba było podnosić na etapie
    sprawy sądowej.

    --
    Liwiusz