  • Data: 2014-07-07 01:36:10
    Temat: Re: EWUŚ-ściemniuś
    Od: the_foe <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-07-06 21:39, Andrzej Lawa pisze:

    > Nieprawda, że koniec.

    > Prawną.

    > A ja bym prosił, żebyś trzymał się faktów, bo ja w duchy nie wierzę.
    >
    > [ciach demagogia]
    >
    > Konstytucja wyraźnie deleguje określenie szczegółowych zasad tej
    > powszechnej opieki zdrowotnej do ustawy.
    >
    > Usiłujesz temu zaprzeczyć i wg twojej logiki każdy polski obywatel
    > powinien mieć dostęp to każdej usługi medycznej zawsze, wszędzie i bez
    > ograniczeń. Co jest oczywistym absurdem.

    http://isip.sejm.gov.pl/Download?id=WDU2004005003701
    &type=1
    WYROK TK

    Po drugie - swoistą konsekwencją art. 30 jest art. 38 Konstytucji,
    zgodnie z którym ,,Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu człowiekowi
    prawną ochronę życia". Ma on szczególne znaczenie i rodzi przez to
    określone konsekwencje wobec ustawodawcy pozytywnego. ,,To, co nie budzi
    wątpliwości - podkreśla się w doktrynie - dotyczy ochrony życia
    rozumianej jako ochrona biologicznej egzystencji człowieka. Poza tym
    mamy tu do czynienia z prawem wobec państwa pierwotnym, co oznacza, iż
    państwo takiego prawa człowiekowi przyznać nie może, a jedynie może
    podkreślić jego istnienie i znaczenie, poddając to prawo szczególnej
    ochronie. Na organach państwa spoczywa obowiązek stanowienia takiego
    prawa, by chroniło ono życie, i to życie każdego człowieka niezależnie
    od tego, w jakiej sytuacji znajduje się"
    Nie można mówić o ochronie godności człowieka, jeżeli nie zostały
    stworzone wystarczające podstawy do ochrony życia. Prawna ochrona życia
    ma charakter wieloaspektowy. ,,Jej sformułowanie już w pierwszym z
    przepisów konstytucyjnych dotyczących wolności i praw osobistych zdaje
    się przesądzać o nadrzędności życia ludzkiego w hierarchii wartości
    chronionych przez prawo. Skłania ona jednocześnie do przyjęcia w
    procesie stanowienia prawa dyrektywy interpretacyjnej, wedle której
    wszelkie możliwe wątpliwości co do ochrony życia ludzkiego powinny być
    rozstrzygane na rzecz tej ochrony (in dubio pro vita humana). (...)
    Fakt, iż ochrona życia zapewniana jest każdemu bez wyjątku człowiekowi,
    oznacza także, iż niedopuszczalne byłoby różnicowanie wartości ludzkiego
    życia w zależności od np. pozycji społecznej albo wieku konkretnej
    osoby. Jest to bowiem ochrona życia jako takiego, bez względu na
    społeczną wartość jaką przedstawia"

    Po trzecie - nie ulega wątpliwości, że z art. 30 i 38 Konstytucji
    wyjątkowo mocno, wręcz nierozerwalnie związany jest art. 68 Konstytucji.
    Ochrona zdrowia jest ściśle związana z ochroną życia, a prawo do życia z
    godnością człowieka. Prawo do ochrony zdrowia, to przede wszystkim prawo
    do zachowania życia i jego obrony, gdy jest
    zagrożone. Kluczowe znaczenie dla zrozumienia prawa do ochrony zdrowia
    (art. 68 ust. 1 Konstytucji), a w dalszej konsekwencji - zasad dostępu
    do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych mają ich
    konstytucyjne uwarunkowania. Prawo do ochrony zdrowia - stwierdza A.
    Zoll - jest konstytucyjnie gwarantowane i to nie tylko jako prawo, które
    nadane zostaje jego adresatom przez władzę państwową, ale jest to prawo
    podstawowe wynikające z przyrodzonej i niezbywalnej godności człowieka,
    którego przestrzeganie władza państwowa jest zobowiązana ochraniać (zob.
    A. Zoll, Problemy służby zdrowia w świetle doświadczeń RPO, Prawo i
    Medycyna 2000, nr 8, vol. 2). W doktrynie wyraźnie zwraca się uwagę na
    to, że art. 68 ust. 1 nie ma charakteru deklaratywnego. Słusznie więc
    podkreśla J. Ciemniewski (Konstytucyjne podstawy praw
    pacjenta, Materiały Konferencji ,,Godność człowieka podstawą praw chorego
    i pacjenta", VIII Światowy Dzień Chorego), że jest to norma prawna, z
    której wynikają określone obowiązki w stosunku do władzy publicznej.
    ,,Każdy" ma prawo do ochrony, co oznacza, że Konstytucja wyklucza
    jakiekolwiek wyłączenia podmiotowe z zakresu jej działania.

    Norma zawarta w art. 68 ust. 2 zdanie drugie nie jest jedynie
    upoważnieniem ustawodawcy zwykłego do określenia warunków i zakresu
    świadczeń, lecz nakłada na ustawodawcę taki obowiązek. Swoboda
    ustawodawcy nie jest nieograniczona. Nie może on w ogóle zrezygnować z
    finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych.

    Z art. 68 ust. 2 Konstytucji wynikają następujące konsekwencje:
    (...)
    świadczenia finansowane z wyżej wymienionych środków mają być dostępne
    dla obywateli (a więc już nie dla ,,każdego"), przy czym nie chodzi o
    dostępność jedynie formalną, deklarowaną przez przepisy prawne o
    charakterze ,,programowym", ale o dostępność rzeczywistą, stanowiącą
    realizację określonego w ust. 1 art. 68 Konstytucji prawa do ochrony
    zdrowia (verba legis: ,,...władze publiczne [...] zapewniają...").
    Sformułowanie Konstytucji jest kategoryczne i ma charakter gwarancyjny.
    (...)
    dostęp do świadczeń finansowanych ze środków publicznych musi być
    równy dla wszystkich obywateli, niezależnie od ich sytuacji materialnej.
    Proklamowana w analizowanym przepisie równość w dostępie do świadczeń
    opieki zdrowotnej stanowi rozwinięcie wyrażonej w art. 32 Konstytucji
    zasady równości oraz koncepcji solidaryzmu społecznego. Zasady
    korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej w tym zakresie są bowiem
    niezależne od zakresu partycypacji poszczególnych członków wspólnoty
    obywatelskiej w tworzeniu zasobu środków publicznych stanowiących źródło
    ich finansowania. Podobnie też jak sam dostęp do świadczeń, musi to być
    równość w ujęciu rzeczywistym, a nie tylko formalnym.
    (...)

    Konieczne jest jednak uwzględnienie dyrektyw wynikających z
    rozpatrywanych łącznie norm art. 68 ust. 1 i 2 Konstytucji: system
    ochrony zdrowia jako całość musi gwarantować realizację prawa do ochrony
    zdrowia poszczególnych jednostek, zaś stanowiące jego komponent
    świadczenia finansowane ze środków publicznych muszą być dostępne dla
    wszystkich obywateli na zasadzie równości

    --
    @foe_pl