    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziura w drodze
    Date: Thu, 4 Apr 2013 21:44:21 +0200

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości
    news:kjkh55$th$1@node2.news.atman.pl...

    > Mechanizm różnicowy i tak pracuje cały czas. Nie wierzę, że jedziesz cały
    > czas idealnie prosto bez najmniejszego ruchu kierownicą.

    Pewnie, że tak, ale tu masz tak, jakbyś czały czas po łuku jeździł, a nie
    po prostej.

    > Wow, no proszę, jaka straszna tajemnica - opona się ugina pod
    > obciążeniem. Dawno się o tym dowiedziałeś?

    Pewnie ze ćwierć wieku temu, albo lepiej - ale wóczas miał to być mój
    zawód, a dopuszczam, że osoby nie zajmujące się tym profesjonalnie mogą nie
    wiedzieć.

    > Mhm. Nawet zakładając że wzór na obwód koła nadal działa dostatecznie
    > dobrze - zauważ, że dzięki ugięciu, które obejmuje także sam bieżnik,
    > koło przestaje być koliste - daje to różnicę dwóch metrów pomiędzy kołami
    > na każde 300 metrów.

    No właśnie dlatego liczy sie promień dynamiczny, a nie liczy tego normalnie
    zwymiarów geometrycznych.

    > Policzysz promień skrętu, jaki to daje?

    Zależy od rozstawu kół.

    > [ciach]

    > o ewentualnie wyznaczyć Wg mnie przeszacowałeś różnicę w "skutecznym"
    > obwodzie (bieżnik też się ugina - mniej zużyty bardziej), przeceniasz tę
    > niewielką różnicę na tor jazdy (już umiarkowany boczny wiatr bardziej z
    > kursu zbije) i zapomniałeś o jeszcze jednym drobiazgu... (patrz niżej)

    No właśnie po to był ten tajemniczy "promień / średnica dynamieczne". To
    nie jest zaden realnie mierzalny wymiar. Można go ewentualnie
    doświadczalnie wyznaczyć. No i zakłądając, ze ten mniej zużyty by się mniej
    uginał, to różnica by przecież wyszła jeszcze większa.

    > ...tylko po co tak kombinować, jak bieżnik można po prostu sobie
    > zeszlifować i tak wyrównać, jeśli koniecznie chcesz ;)

    Jaki sens miałoby szlifowanie bieżnika i czy znasz jakiś praktyczny sposób
    relizacji takiego zabiegu?

    > Jeśli różnica w wysokości bieżnika powoduje wyczuwalne różnice, to znak
    > że pozostałe stare opony też są już do wymiany.

    No przecież o tym właśnie napisałem.