    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziura w drodze
    Date: Thu, 4 Apr 2013 17:51:19 +0200

    wiadomości news:kjk21g$gt4$1@node2.news.atman.pl...

    > Po drugie jeśli po założeniu nowej gumy zaczęło cię ciągnąć w bok, to
    > znaczy że masz coś spieprzone, w szczególności stara guma zapewne już
    > nawet do dupy ci się nie nada.

    Opona w wyniku zużycia sie zmniejsza swoją śrenicę. O ile na osi
    nienapędzanej ma to załóżmy mniejsze znaczenie - o ile samochód nie jest
    wyposażony w kontrolę trakcji, o tyle na napędzanej załozenie jednej opony
    zamiast dwóch spowoduje, że przez cały czas będzie pracował mechanizm
    różnicowy. Pytanie o ile.

    By to policzyć muszę Cie wtajemniczyć w termin tzw. średnicy dynamicznej.
    To taki wirtualny wymiar uywzględniający w oponie jej ugięcie i rozmiar
    podczas normalnej eksploatacji. Teoria mówi, że promień dynamiczny wynosi
    0,97 wysokości opony oraz promienia obręczy. Przykładowo dla opony 16" 195
    x 65 ten promień dynamiczny będzie wynosił zatem:

    0,97*(16*25,4/2 + 195 * 0,65) = 0,97*(203,2+126,75) = 320 mm

    Czyli nowa opona będzie miała obwód Obw=2*pi*r = 2011 mm, czyli nieco ponad
    dwa metry. Opona, której bieżnik zużył się o 2 mm bedzie miała obwód: 1998
    mm. Niby zaledwie 13 mm mniej. No ale daje to jeden dodatkowy obrót koła na
    każde 154 obroty, czyli przejechane 300 metrów! Kontrola trakcji będzie to
    postrzegać jako poślizg tego większego. ABS też. Mechanizm różnicowy będzie
    cały czas pracował nadrabiajac jeden obrót na 300 metrów.

    Reasumując w tym zakresie niestety sie z Tobą nie zgodzę.

    Co do reszty, to pewnie sporo racji masz. Jeśli gość koniecznie chce mieć
    jednakowe, to zamiast jednej nowej spokojnie kupi dwie podobne do siebie
    używki o zużyciu zbliżonym do tej rozwalonej, jeśli zużycie opony było na
    tytle duże, że ma to znaczenie. W ogóle, to jestem zwolennikiem wymieniania
    nie para mi opon, a po prostu wszystkich czterech w samochodzie, ale to już
    zupełnie inna sprawa.