  • Data: 2007-05-18 06:01:02
    Temat: Re: "Dziedziczenie" alimentów.
    Od: "pieknylolo83" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "W niniejszym przypadku jeśli ojciec dziecka nie jest w stanie wywiązać się
    z nałożonego na niego obowiązku z płacenia alimentów na własne dziecko
    możliwe jest dochodzenie świadczenia od dalszych krewnych. Zgodnie z art.
    128 kro obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także
    środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w linii
    prostej (tj. osoby, które pochodzą jedna od drugiej bezpośrednio lub
    pośrednio - np. dziadek, babcia, ojciec, syn, wnuk) oraz rodzeństwo. W
    zaistniałej sytuacji konieczne będzie wykazanie, iż zobowiązany w bliższej
    kolejności (tj. ojciec dziecka) nie jest w stanie zaspokoić jego potrzeb.
    Dochodzenie świadczeń alimentacyjnych w przedmiotowej sprawie powinno odbyć
    się przez złożenie pozwu o świadczenia alimentacyjne przeciwko dalszym
    krewnym, tj. np. rodzeństwu ojca dziecka. Pozew taki powinien być złożony
    przed sąd właściwy miejscowo tj. sąd rejonowy właściwy miejscowo według
    zamieszkania pozwanego. Powództwo o alimenty można także wytoczyć według
    miejsca zamieszkania osoby uprawnionej. Pozew zwolniony jest od kosztów
    sądowych. Podstawę pozwu reguluje przepis art. 128 i następne kro.
    W kwestii ustalenia aktualnego adresu zamieszkania rodzeństwa należy zwrócić
    sie do Centralnego Biura Adresowego MSWiA z wnioskiem o udostępnienie danych
    ze zbioru PESEL."

    http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=list
    a_odp&haslo=KOD_737