  • Data: 2023-11-01 15:00:21
    Temat: Re: Dura lex, sed lex
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 01.11.2023 o 07:08, Shrek pisze:

    > Czyli już wiemy ile metrow trzeba patrzeć żeby bezpiecznie przejść przed
    > krystkiem w jasnym i głośnym samochodzie.

    Wiemy, to znaczy ja wiem, bo Ty, to trudno powiedzieć. Sprawiasz
    wrażenie takiego, co nie. Co prawda nie mam zielonego pojęcia, o czym Ty
    piszesz, ale ogólnie trzeba ocenić prędkość pojazdu w danym miejscu oraz
    czas przejścia przez przejście. Jeśli na przejścia dla pieszych albo
    tam, gdzie masz pierwszeństwo, to uważam, że minimalnym dystansem do
    ogarnięcia jest obszar ze dwa razy większy, niż droga hamowania
    awaryjnego. To dwa, to taki margines bezpieczeństwa.

    Pod linkiem
    https://www.tuningblog.eu/pl/kategorien/tipps_tuev-d
    ekra-u-co/reaktionsweg-bremsweg-456093/
    jest fajny kalkulator. On pokazuje zarówno hamowanie awaryjne, jak i
    takie zwykłe. Dla 50 km/h taki bezpieczny dystans, to około 40 metrów,
    ale jak jedzie 60 km/h, to też taki dystans nie jest tragedią, albowiem
    hamowanie awaryjne, to 36 metrów, wiec też powinien dać radę. Skoro
    jedzie za szybko, to niech się stara.

    Natomiast jak pierwszeństwa nie masz, no to pasowałoby nie wchodzić na
    dystansie zmuszającym do hamowania w ogóle, czyli zakładając, że jeden
    pas idziesz 5 sekund, a jezdnia ma dwa pasy (taki przykład), no to ten
    dystans to zależy od tego, czy idziesz od strony pasa, po którym jedzie
    pojazd, czy tego przeciwnego. Samochód jadący 50 km/h przejeżdża w
    sekundę ~14 metrów, a zatem byś zdołał przejść ten pas bezpiecznie
    potrzebujesz ~75 metrów od strony swojej lewej oraz na dwukierunkowe, z
    dwoma pasami w przeciwne strony 150 metrów w prawo. Resztę sobie możesz
    doliczyć sam. Przy dwóch pasach w obydwu kierunkach mamy 150 metrów w
    lewo i 300 metrów w prawo. W praktyce nikt chyba tego nie liczy i ocenia
    się na oko.
    --
    (~) Robert Tomasik