  • Data: 2023-10-31 20:47:36
    Temat: Re: Dura lex, sed lex
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 31.10.2023 o 17:03, Kviat pisze:
    > Przecież właśnie wypadek ten powstał przez prędkość bmw...
    > Gdyby nie zapierdalał, to by nie zahaczył.
    > Ręce opadają.

    To Ty tak twierdzisz. Ja nie neguję, że tak mogło być, choć dostrzegam,
    że nie musiało. BMW mogło jechać środkowym i gdyby KIA pasa nie
    zmieniło, to by przejechało i pojechało dalej. Tu prędkość BMW nie ma
    znaczenia. Resztę podsumuję na końcu.

    > Twierdzisz, że gdyby bmw jechało przepisowo, to też byłby wypadek?
    > A może byłby ten wypadek nawet wtedy, gdyby tego bmw tam nie było?

    Jakby BMW nie było, to może by i wypadek był, ale nie z jego udziałem,
    bo by go nie było. Więc nie wymyślaj bzdurnych scenariuszy.

    Co do przepisowej jazdy BMW, to już trzeba by się głębiej zastanowić.
    Nie wiemy, z jaką prędkością jechałaby KIA. Zakładając, że jechało
    wolniej od BMW, czyli powiedzmy 110 km/h, a BMW 140 km/h zajechanie
    mogłoby spowodować podobny w skutkach wypadek.

    Zakładając, że obydwa samochody jadą 140 km/h, to oczywiście by do
    wypadku nie doszło, ale to jest dyskusja na poziomie wpływu decyzji o
    wyjeździe. Zarówno kierujący KIA, jak i BMW mogli zadecydować, że nie
    pojadą w ogóle i trudno któremukolwiek z nich postawić zarzut, że
    decydując się na wyjazd spowodowali wypadek.

    Przekroczenie prędkości nie jest automatycznie przyczyną wypadku samo w
    sobie, bo przecież wiadomo, że on kupę kilometrów w ten sposób
    przejechał i nikogo nie zaczepił. Czyli co do ogólnej zasady się dało.

    --
    (~) Robert Tomasik