    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 5 Nov 2011 19:06:49 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Duplikat paragonu?

    On Sat, 5 Nov 2011, MZ wrote:

    > Czyli dostałeś i zgubiłeś - pretensje miej do siebie.

    Ale zakładając że "z okazji paragonu" wywodzimy zakup konsumencki
    (nie ma 100%, ale "prawie pewne"), udowodnić trzeba fakt zakupu,
    a nie przedstawić dokument ze sprzedaży.

    > Potwierdzenie płatności kartą to nie jest dokument w sensie dokumentów
    > sprzedaży. Choćby dlatego że tam jest kwota, ale nie ma za co ta kwota.

    Odnotujmy ten szczegół - mamy kwotę. Dokładną.
    Do tego mamy jeszcze moment zapłaty, przy akceptacji online
    zbliżony do momentu sprzedaży.

    > Faktury [...]
    > Jedyny sposób to wydrukować raport fiskalny szczegółowy za
    > dany dzień i wyciąć potrzebny paragon z tego raportu,

    Nawet wycinać nie trzeba, jeśi jest techniczna możliwość (pewnie
    nie ma) wystarczyłoby wyświetlić.
    Przecież w ten sposób dochodzimy do ustalenia co konkretnie kupiono.
    Zakładając, że transakcja była potwierdzana online, czyli mamy
    moment płatności określony z minutową dokładnością, musiałby mieć
    wyjątkowy pech, żeby "w bliskiej okolicy czasowej" były co najmniej
    dwie sprzedaże tym samym kanałem płatności o identycznej kwocie,
    w tym co najmniej jedna dotycząca innego towaru żeby sprzedawca
    miał podstawy do podważania wersji że to "za ten towar właśnie".

    IMVHO, jakby kupujący poszedł na noże (znaczy do sądu), to samo
    "uprawdopodobnienie" w ten sposób sąd może uznać za wystarczające.
    Mylę się?

    > Negocjuj, ale raczej z pozycji poproszenia o pomoc
    > a nie żądań - bo żądać nie masz prawa nic, to Ty zgubiłeś paragon.

    Ale prawo do żądania przyjęcia reklamacji nie wynika z paragonu :)

    pzdr, Gotfryd