  • Data: 2003-11-09 07:06:49
    Temat: Re: Druga dzialalnosc
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 7 Nov 2003, Tomasz Kaczmarek wrote:
    [...]
    >+ Czy czlowiek prowadzacy firme pod postania jednoosobowej dzialalnosci
    >+ gospodarczej ma jakakolwiek szanse, zeby samemu, bez wspolnikow, otworzyc
    >+ inna dzialalnosc?

    Zależy co masz na myśli :)
    Na przystawkę - byłeś łaskaw się tak wyrazić, że należałoby
    odpowiedzieć że "tak, działalność np. rolniczą możesz podjąć
    niezależnie od gospodarczej" ;)
    Zakładając że chodzi ci o "drugą działalność
    *gospodarczą*".... :)
    Z p. widzenie "podmiotu prawnego" - nie.
    Bo podmiotem rejestrowanym w EDG/KRS jesteś ty a nie twoje
    przedsiębiorstwo :)
    Nie jest mi znany inny niż powołanie osoby prawnej i bez
    wspólników sposób żeby występować "osobno".
    Niemniej... parę problemów o które pytasz AFAIK można
    rozwiązać inną drogą :)

    [...]
    >+ wniosku, ze nie ma takiej mozliwosci, ale moze sie myle?

    W ścisłym znaczeniu pytania - nie, nie mylisz się.

    >+ Sytuacja jest na tyle skomplikowana, ze ta pierwsza dzialalnosc nie moze
    >+ zostac poszerzona o dzialalnosc tej drugie z wielu powodow - np z powodu
    >+ nazwy :),

    To jest najtrudniejsze do ugryzienia.
    Ktoś kiedyś tu na liście wspominał o koncepcji takiej, żeby
    zarejestrować DG tylko z elementem nazwy, natomiast
    tam gdzie można[2] używać również określeń które *nie*
    wchodzą w zarejestrowaną nazwę.

    [1] (skreślony :))
    [2] IMO - wszędzie za wyjątkiem rybryk opisanych "nazwa
    działalności" i "firma" :)
    Załóżmy że masz nazwy:
    ABC - nazwa której używasz i uważasz że "nie nadaje się"
    dla nowego zakładu
    EFG - nazwa którą chciałbyś dla nowego zakładu
    XYZ - nazwa, coś krótkiego i zwięzłego, w miarę niekolizyjne,
    co nada się jako "dodatek" do ABC i EFG.
    Rejestrujesz "XYZ Tomasz Kaczmarek" :)
    Na fakturach zakładu XYZ piszesz:
    wystawca: XYZ Tomasz Kaczmarek
    ABC <- w nowej linijce :)
    Takoż we wszystkich reklamach itd.
    Czego trzeba się wystrzegać - i *nie wiem* czy istnieje
    możliwość postawienia takiego zarzutu (IMO *nie*, w końcu
    jak wolno mi nazwać swojego psa [nie mam] to "zakład"
    chyba też, nie ??) - mianowicie "wprowadzenia w błąd".
    IMHO:
    wystawca: XYZ Tomasz Kaczmarek
    ABC <- w nowej linijce :)
    ...byłoby "prefect" :)

    Odpowiednio to samo dla EFG :)

    >+ siedziby

    Uzasadnij gdzie widzisz problem.
    Siedziba to ci jest potrzebna jako adres pod który
    posyła się wezwania sądowe i karnoskarbowe :> !
    Zauważ, że np. z "prowadzeniem papierów" wcale
    problemu nie ma:
    w US rejestrujesz "adres pod którym będą znajdowały się
    księgi", mało - zgłaszasz że prowadzisz *kilka* ksiąg;
    nie wiem czy masz na myśli PK (raczej nie, bo raczej
    wtedy uznałbyś że sp. z o.o. nie jest problemem :))
    czy KPiR: jeśli KPiR to "przedsiębiorstwo wielozakładowe"
    jest ładnie wyłożone w rozp. o KPiR, par. 9.3
    (przy czym wolno ci wybrać, czy chcesz jedną KPiR
    i kilka ewidencji sprzedaży - czy w każdym zakładzie
    osobną KPiR).
    VAT... - no tu jest tak, że nie ma "ustalonego wzoru"
    dla ewidencji. Wniosek: można sobie pisać do dwu
    osobnych książek dzieląc wpisy wg własnego, byle
    "jednolitego" algorytmu - np. wg zakładu :), później
    tylko ładnie podsumować do deklaracji.
    Sprzedaż: problemu IMO nie ma, dyskusje o numeracji
    faktur do znalezienie na .podatki :)

    >+ i wielu innych.

    Zlokalizować i wymienić !

    Problemem którego IMO nie da się obejść jest różne
    opodatkowanie dochodów i VAT: jeśli jeden "zakład"
    ma być pod VAT a drugi nie, albo co gorsza jeden
    ma być na zasadach ogólnych a drugi ryczałcie
    (ewid. lub karcie) - no to jest problem :(

    >+ Idealnym rozwiazaniem bylaby druga
    >+ dzialalnosc, moze w formie jakiejs spolki?

    Jeśli S.C. - no to zawsze wyłazi "odpowiedzialność
    solidarna": za pociągnięcia "w imieniu spółki" równo
    odpowiada ten co ma 99% udziału jak i ten co ma 1%...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)