  • Data: 2003-11-09 06:21:07
    Temat: Re: Druga dzialalnosc
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 7 Nov 2003, Marcin Olender wrote:

    >+ Użytkownik "Tomasz Kaczmarek" <t...@o...pl> napisał [...]
    >+ > > Co do kolejnej dzialalnosci to nie wiem ale obawiam sie, ze nie mozna
    >+ > > rejestrowac kolejnej na ta sama osobe fizyczna.
    >+ >
    >+ > Takie tez mam wiadomosci z innych zrodel :( - o to Polska wlasnie.
    >+
    >+ Nie Polska, nie Polska..źródła masz po prostu złe.
    >+
    >+ Ja tam nie widzę powodów, dla których nie miałbyć prowadzić dwóch albo
    >+ większej ilości przdsiębiorstw jako osoba fizyczna.

    Prowadzić może. Ale trzeba oddzielić od siebie "przedsiębiorstwo"
    jako "zespół majątku i zatrudnionych pracowników" od "działalności"
    bądź też "firmy", która... która niby jest, ale podmiotem
    "działalności" jest osoba fizyczna.
    I ta osoba ma pewnien problem z rozdwojeniem się :)

    >+ Ja zresztą sam to
    >+ robiłem do niedawna, co prawda jako wspólnik dwóch spółek, ale z punktu
    >+ widzenia prawa nie ma to znaczenia,

    Ma, ma. Otóż "spółka" jest zdefiniowana w prawie jako "podmiot",
    ostatnio w K.C. :) Wiadomo wobec czego "co" ma być nazwane :)

    >+ gdyż każdy wspólnik jest odrębnym przedsiębiorcą.

    Owszem. W stosunkach cywilnych odpowiadają wspólnicy. Ale
    to nie wyklucza występowania "spółki" jako strony - np.
    podatnika VAT...

    >+ Co do szczegółów, to możńa się zastanawiać, co sie dokładnie dzieje w
    >+ momencie, gdy w tym samym miejscu będziesz chciał zarejestrować drugą
    >+ "działalność" - czy dopisuje się drugi wpis do istniejącego

    AFAIK: "nie da się". Właśnie w myśl zasady że "osoba" jest jedna
    a "jednostki nie posiadającej osobowiści prawnej" nie ma.
    Mamy wtedy pewien problem:
    - ktoś (tu na .prawo) przedstawiał kiedyś koncept używania
    określeń które *nie są* - dawniej: wyłącznie nazwą DG, dziś
    również cześcią firmy. Problem w tym że jakoś należy zapewnić
    "rzetelne" przedstawienie kontrahentom właściwej "firmy"
    - zarejestrować da sie tylko "firmę".

    Niemniej... IMO to *może* być jakaś droga. Z zastrzeżeniem
    że wtedy tej części nazwy, która nie musi wchodzić do firmy
    (i IMO pojawiać się we wszystkich określeniach "zakładów")
    nie należałoby rejestrować.
    Hm... zawikłałem jak w ustawie o VAT :[
    Spróbuję może odnieść się do poszczególnych pytań "oryginalnego"
    początku wątku :), będzie prościej.

    >+ już ( ten sam numer ew. ), czy tworzy się nowy.

    To jest raczej dywagacja dotycząca S.C. właśnie :)

    >+ Gotfryd pewnie będzie wiedział, jeśli tu zajrzy :-)

    Gotfryd na razie próbuje się połapać jak po wszystkich
    zmianach urzędy i sądy będą się zapatrywały na różne
    pomysły :) Przypomnę że przed nowelizacją mieliśmy
    dyskusję "czy można mieć skróconą nazwę DG OF" (ja mam,
    a część urzędów odmawiała) - i umieszczenie par. 4
    wewnnatrz treści art. 43_5 (kiedy par. 4 stanowi
    "przedsiębiorca", IMO - *każdy przedsiębiorca* -
    a *nie* "osoba prawna" od czego zaczyna się art. 43_5 !)
    wcale nie pomogło w rozwikłaniu tego problemu :(

    IMO - na razie nie widać powodu żeby miało być inaczej
    niż jest w negatywnym znaczeniu pytania, nawet jest nieco
    gorzej: poprzednio *nie* było dla OF DG zapisu określającego
    zasady nazywania oddziału przedsiębiorstwa - teraz zapisek
    w K.C. jest i nakazuje używać firmy + "dopisek terytorialny".
    Przypomnę jeszcze że (niezależnie od "zakładu" oraz
    "przedsiębiorstwa") określenie "oddział" też występuje
    w prawie :)
    A *jeden* z poruszonych problemów można IMHO oddziałami
    rozwiązać.

    >+ Moim wiec zdaniem - nie musisz nikogo dokooptowywać a już kompletnym
    >+ absurdem jest zakładania Sp. z o.o. albo co gorsza S.A .

    Owszem. Ale IMO *zarejestrować* *osobnej* *kolejnej*
    działalności *jednoosobowej* się nie da.
    To co się rejestruje - to *siebie* jako przedsiębiorcę :),
    i jak rzekłem - IMO jest problem z rozdwojeniem "osoby" :)

    pozdrowienia, Gotfryd