  • Data: 2010-04-08 08:25:48
    Temat: Re: Dług od osoby prywatnej
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 08 Apr 2010 10:07:01 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Umowa pożyczki, której wartość przenosi pięćset złotych, powinna być
    > stwierdzona pismem.

    Zgoda.

    > Przelew bankowy oczywiście nie jest umową stwierdzoną pismem, przede
    > wszystkim nie jest umową (brak oświadczenia woli pożyczkobiorcy). Nie
    > można zatem tutaj mówić o jakiejkolwiek umowie pożyczki.

    A tu brak zgody.
    Brak zawarcia umowy na piśmie nie powoduje, że staje się nieważna.
    Jedynym skutkiem jest, że w sądzie nie będzie jej można dowodzić za
    pomocą przesłuchania świadków ani przesłuchania stron. Dowodem będzie
    tutaj jednak ten przelew. Dodatkowo przesłuchanie świadków lub stron
    będzie możliwe gdy fakt zawarcia umowy zostanie uprawdopodobniony za
    pomocą pisma. Tym pismem może być wydrukowane potwierdzenie przelewu lub
    wyciąg bankowy. Spotkałem nawet komentarze wskazujące, że w art. 720. §2
    KC mówi się o "potwierdzeniu pismem" a nie o "zawarciu na piśmie" i taki
    wyciąg lub potwiedzenie przelewu spełnia warunki tego artykułu.