  • 1. Data: 2010-04-07 23:18:54
    Temat: Dług od osoby prywatnej
    Od: "Krzysztof Wostal" <w...@o...eu>

    Sprawa wygląda tak, że 5 miesięcy temu osobie prywatnej pożyczyłem pewną
    sumę pieniędzy (dla mnie dość sporą), którą ona w miesięcznych ratach miała
    mi spłacać, czego nie robi, a do tego unika mnie.
    Niestety, ufałem temu człowiekowi i prócz umowy ustnej, na którą mam
    światka, nic niema.
    Pieniądze te przelałem z mojego prywatnego konta, na konto osoby, której
    pieniądze pożyczyłem, wpisując w tytule wpłaty "Pożyczka".
    Czy ktoś może poradzić jakiś szybki sposób i jak zabrać się do odzyskiwania
    pieniędzy?
    Z góry bardzo dziękuję za rady.
    Krzysztof Wostal.

    --
    Zapraszam na:
    www.gluchoniewidomi.pl

  • 2. Data: 2010-04-08 04:35:39
    Temat: Re: Dług od osoby prywatnej
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof Wostal wrote:
> [...]
    > Pieniądze te przelałem z mojego prywatnego konta, na konto osoby, której
    > pieniądze pożyczyłem, wpisując w tytule wpłaty "Pożyczka"

    no i wystarczy.
    lepszy dokument niz bankowy ciezko znalezc.

    swiadek to tylko na dodatek, ewentualnie, zeby potwierdzic do kiedy to
    cos mailo byc splacone, bo z przelewu bankowego nie widac, ze
    umowilisicei sie na 5 miesiecy, a nie na 3 lata.

    .
    > Czy ktoś może poradzić jakiś szybki sposób i jak zabrać się do odzyskiwania
    > pieniędzy?

    pisemko do dluznika w ktorym napisz to co bylo zawarte ustnie,
    ze zgodnie z umowa ustna zawarta w dniu... o pozyczke na kwote xxxx
    ktorej termin splaty przypadal na ... wzywasz do splaty zobowiazania w
    terminie 14 dni.

    Bedziesz mial wyprodukowany papierek, tego co bylo ustne.

    potem pozostaje ci do sadu i do komornika.

  • 3. Data: 2010-04-08 06:07:25
    Od: wilku <w...@g...pl>

    > A jakby napisal w tytule przelewu Lapowka to co wtedy ?
    > idac twoim tokiem rozumowania mozna by upierdolic polowe Polytykow w tym
    > pieknym kraju.

    nie wazne co tam wpisal, wazne ze jest potwierdzenie (wiarygodne) ze
    przekazał pieniądze

  • 4. Data: 2010-04-08 06:58:38
    Od: "Madrzejszy od radia." <m...@m...pl>

  • 5. Data: 2010-04-08 08:07:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    wilku pisze:

    > nie wazne co tam wpisal, wazne ze jest potwierdzenie (wiarygodne) ze
    > przekazał pieniądze

    Umowa pożyczki, której wartość przenosi pięćset złotych, powinna być
    stwierdzona pismem.

    Przelew bankowy oczywiście nie jest umową stwierdzoną pismem, przede
    wszystkim nie jest umową (brak oświadczenia woli pożyczkobiorcy). Nie
    można zatem tutaj mówić o jakiejkolwiek umowie pożyczki.

    Co najwyżej pieniądze można być może odzyskać na zasadzie bezpodstawnego
    wzbogacenia - tak, jakbyśmy pomyłkowo przelali komuś pieniądze na konto.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2010-04-08 08:09:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    witek pisze:

    > no i wystarczy.
    > lepszy dokument niz bankowy ciezko znalezc.

    Przede wszystkim nie znajdziesz umowy pożyczki.

    > swiadek to tylko na dodatek, ewentualnie, zeby potwierdzic do kiedy to
    > cos mailo byc splacone, bo z przelewu bankowego nie widac, ze
    > umowilisicei sie na 5 miesiecy, a nie na 3 lata.

    Doprawdy? A może na 20 lat? Umowa nie jest stwierdzona pismem i nie
    może być dochodzona przy kwotach wyższych niż 500zł.

> [...]
    > ze zgodnie z umowa ustna zawarta w dniu... o pozyczke na kwote xxxx
    > ktorej termin splaty przypadal na ... wzywasz do splaty zobowiazania w

    A dłużnik odpisze: zgodnie z umową ustną zawartą w dniu ... o
    pożyczkę w kwocie ... termin płatności upływa w 2020r.

    > Bedziesz mial wyprodukowany papierek, tego co bylo ustne.

    To niech wpisze w papierku milion złotych kary, po co się szczypać.

    > potem pozostaje ci do sadu i do komornika.

    Formalność ;)

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2010-04-08 08:25:48
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 08 Apr 2010 10:07:01 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Umowa pożyczki, której wartość przenosi pięćset złotych, powinna być
    > stwierdzona pismem.

    Zgoda.

    > Przelew bankowy oczywiście nie jest umową stwierdzoną pismem, przede
    > wszystkim nie jest umową (brak oświadczenia woli pożyczkobiorcy). Nie
    > można zatem tutaj mówić o jakiejkolwiek umowie pożyczki.

    A tu brak zgody.
    Brak zawarcia umowy na piśmie nie powoduje, że staje się nieważna.
    Jedynym skutkiem jest, że w sądzie nie będzie jej można dowodzić za
    pomocą przesłuchania świadków ani przesłuchania stron. Dowodem będzie
    tutaj jednak ten przelew. Dodatkowo przesłuchanie świadków lub stron
    będzie możliwe gdy fakt zawarcia umowy zostanie uprawdopodobniony za
    pomocą pisma. Tym pismem może być wydrukowane potwierdzenie przelewu lub
    wyciąg bankowy. Spotkałem nawet komentarze wskazujące, że w art. 720. §2
    KC mówi się o "potwierdzeniu pismem" a nie o "zawarciu na piśmie" i taki
    wyciąg lub potwiedzenie przelewu spełnia warunki tego artykułu.

  • 8. Data: 2010-04-08 08:29:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    jureq pisze:

> [...]
    > KC mówi się o "potwierdzeniu pismem" a nie o "zawarciu na piśmie" i taki
    > wyciąg lub potwiedzenie przelewu spełnia warunki tego artykułu.

    Ale o jakich świadkach mówisz? Sądzisz, że ktoś nie zadbał o pisemną
    umowę, a zadbał o to, aby świadkowie przysłuchiwali się uważnie ustnym
    ustaleniom?

    Słowo przeciwko słowu - pożyczkodawca mówi, że pożyczył,
    pożyczkobiorca mówi, że żadnej umowy nie zawierał. Sąd duchem świętym
    nie jest i nie powinien uznawać takiej umowy za dowiedzioną. Niech
    "pożyczkodawca" spada do bezpodstawnego wzbogacenia ;)

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2010-04-08 09:46:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    jureq pisze:

> [...]
    > pomocą przesłuchania świadków ani przesłuchania stron. Dowodem będzie
    > tutaj jednak ten przelew. Dodatkowo przesłuchanie świadków lub stron

    Dowodem na co?

    Jak zrobię przelew z tytułem "nabycie własności 16-letniej córki
    odbiorcy przelewu" to mając taką córkę poczujesz się zobowiązany? ;)

    Odbiorca może zeznać cokolwiek: nie zauważył przelewu i o żadnej umowie
    pożyczki nic nie wie, pożyczka była na 100 lat i 0,1% oraz z karą umowną
    za wcześniejsze zerwanie umowy w wysokości 75% kwoty.

  • 10. Data: 2010-04-08 10:19:09
    Od: bim-bom <j...@g...pl>

    W dniu 2010-04-08 01:18, Krzysztof Wostal pisze:
> [...]
    > pieniądze pożyczyłem, wpisując w tytule wpłaty "Pożyczka".
    > Czy ktoś może poradzić jakiś szybki sposób i jak zabrać się do odzyskiwania

    Jeszcze inna sprawa - z tego co pamietam, od umowy pozyczki powinno sie
    oplacic podatek PCC (nie wiem, czy pozyczkodawca, czy pozyczkobiorca
    powinien oplacic). Wiec jesli to zostanie uznane za pozyczke, to ktorys
    z was moze dostac kare z tego powodu