    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Data/miejsce zawarcia NDA
    Date: Mon, 15 Dec 2008 20:35:50 +0100

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:op.ul7ws4b1l60ql1@unk...

    > No właśnie, tylko jaka jest data zawarcia takiej umowy.
    > Jeśli z rozpędu pójdzie na papierze data ustalenia telefonicznego,
    > to co z tego może wyniknąć?

    Na pewno dla ważnego zawarcia umowy wystarczy wymiana przez strony pomiędzy
    sobą podpisanych dokumentów. A więc możemy się przez mail umówić co do
    treści umowy, każdy z nas ją wydrukuje, podpisze po "swojej stronie" i
    wyśle pocztą. Wówczas data zawarcia, to data złożenia przez nas podpisów i
    już wątpliwości Gotfryda zostają rozwiane. Normuje to art. 78 kc.

    Jeśli moje argumenty nie przekonują i uważamy, że istnieje wątpliwość co do
    daty czy miejsca zawarcia umowy, to należałoby się w tej sytuacji odwołać
    do art. 70 kc. Co do czasu, to "w razie wątpliwości umowę poczytuje się za
    zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej
    przyjęciu (...)". Pytanie, czy owo oświadczenie musi być w formie
    przepisanej dla danego typu umowy. Czy nie wystarczy mój mail, że przyjąłem
    warunki i wysyłam wydrukowaną umowę? Jeśli nie - bo argumenty Gotfryda są
    nie do pogardzenia - no to umowa będzie zawarta w chwili otrzymania przez
    stronę tej podpisanej kartki z treścią umowy. tylko, że idąc tym tokiem
    rozumowania może się okazać, że ta sama umowa z punktu widzenia dwóch stron
    będzie zawarta w dwóch różnych datach. W końcu poczta różnie działa. A to
    może spowodować spore zamieszanie. Tak więc mimo wszystko byłbym za
    uznaniem, że umowa jest zawarta w chwili uzgodnienia warunków.

    Trochę łatwiej jest z miejscem, bowiem normuje to dość wyraźnie §2
    cytowanego przepisu. Miejscem będzie miejsce zamieszkania lub siedziba
    składającego ofertę. A więc, jeśli to ja zaoferuję Tobie sprzedaż mojego
    zdjęcia, to umowa zawarta jest u mnie. jeśli Ty zaoferujesz zakup mojej
    fotografii, to umowa jest zawarta i Ciebie.