  • Data: 2002-10-08 10:45:29
    Temat: Re: Darowizna mieszkania - jak lepiej?
    Od: c...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > Zaraz, zaraz. Czy to oznacza, że jeżeli nie mamy własnego mieszkania (to
    > znaczy ani moja żona, ani ja), to w przypadku przekazania nam mieszkania
    > przez mamę nie musimy płacić od tego podatku? To by idealnie załatwiało
    > nasz problem.
    >
    > pozdrawiam,
    > BG

    Witam,
    Darowizna lokalu mieszkalnego, poza innymi opłatami (np. opłata notarialna)
    podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Decydującym i bardzo
    ważnym w tej sytuacji będzie art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn,
    który mówi o tzw. uldze mieszkaniowej. Na tej podstawie w przypadku m.in.
    nabycia własności lokalu mieszkalnego nie wlicza się do podstawy opodatkowania
    wartości darowanego lokalu do łącznej wys. nie przekraczającej równowartości
    110 m kw. Skorzystanie z tej ulgi obwarowane jest kilkoma warunkami. Przede
    wszystkim obdarownay bnie może być właścicielem innego lokalu mieszkalnego
    (tak jak to jest w Twoim przypadku), a jeżeli już jest to musi je sprzedać. Po
    drugie musi zamieszkiwać w nabytym lokalu przez okres przynajmniej 5 lat.
    Prawo do ulgi nie wygasa w razie sprzedaży lokalu jeżeli zbycie było
    uzasadnione "zmianą warunków mieszkaniowych" a nabycie nowego lokalu nastąpi w
    ciagu 6 miesięcy od dnia zbycia. W przypadku gdyby mieszkanie zostało
    sprzedane wcześniej i Mama chciała Wam podarować pieniądze, również istnieje
    sposób aby nie płacić z tego tytułu podatku. Jeżeli jesteś zainteresowany
    zapraszam na priv.

    Ciacho