    From: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dane osobowe
    Date: Tue, 18 Nov 2008 19:18:48 +0100

    "GAL" <G...@T...pl> wrote
    > Mam wątpliwości czy firma może przetwarzać [rozsyłac po Oddziałach swojej
    > firmy] moje dane bez mojej zgody na przetwarzanie danych,.

    Ja chyba już pisałem, że ustawa chroni zbiory danych, tak?! Jak wysyłasz
    pismo urzędowe z Twoimi danymi, to instytucja może sobie te pismo rozsyłać
    po oddziałach czy urzędnikach, jeśli akurat tak ta sprawa musi być
    załatwiona.
    Może nawet chwycić za telefon i Twoje dane przedyktować komuś innemu, kto
    dalej zajmie się Twoją sprawą.
    IMO w ogóle nie ma tu mowy, o żadnym przetwarzaniu danych, bo nie ma zbioru.
    Dopiero gdyby Twoje pismo włączono do do uporządkowanej "kartoteki" albo
    dane wklepano do bazy to można by mówić o przetwarzaniu danych w świetle tej
    ustawy.

    A co do ustawy to jest tak: Dane mogą być przetwarzane za zgodą osoby lub,
    gdy inny przepis lub wyjątek ustawy tak stanowi. Np. takimi wyjątkami są
    sytacje konieczne do wywiazania się z umowy, rozliczenia księgowe etc.

    >Po co pisze się -wysyłając gdzieś CV-że wyraża się zgodę na przetwarzanie
    >danych?!

    To akurat jest niepotrzebne, bo dane mogą być przetwarzany, gdyż kodeks
    pracy tak stanowi (to jest właśnie jeden z tych przepisów, o których
    pisałem). Firmy tego żądają, bo:
    - jest taka moda, czyli wszyscy słyszeli o ustawie o ochronie d.o., ale mało
    kto ją czytał, a jeszcze mało kto widział.
    - boją się zmian przepisów, interpretacji i żądają na wszelki wypadek, może
    i dobrze
    - mają chęć tworzyć sobie bazę danych nie tylko do tego konkretnego
    zatrudnienie, ale i na przyszłość, a może dane i gdzieś tam potem
    wykorzystywać do innych rekrutacji

    >Gdyby tak było, ze wysyłam list np. do telefonów ze skargą, a oni mi na to
    >[wykorzystując numer komórki który tam wpisałem] wydzwaniają z
    >reklamami...na pewno to łamanie byłoby prawa...

    Przetwarzanie danych to jedno, a wysyłanie niezamówionych reklam drogą
    elektroniczną to drugie (ustawo o świadczeniu usług drogą elektroniczną),
    akurt w tym drugim wypdaku zgoda jest bezwzględnie konieczna.