    From: elephanto <e...@c...it.gmail.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [DG] swiadczenie chorobowe - ile?
    Date: Wed, 31 Mar 2010 13:18:05 +0200

    W dniu 2010-03-31 11:36, SDD pisze:

    > A czy przy DG przypadkiem to z kolei chorobowe nei podlega takze
    > ograniczeniom docos kolo circa 7-8 tys /m-c?
    > Platnik mi co co pare miesiecy krzyczy ze nie wprowadzilo mu sie jakiegos
    > ograniczenia podstawy ubzpieczenia chorobowego.
    > Jesli ktos sobie zazyczy zaplacic np. w jakims miesiacu skladke eme-ren-wyp
    > od 10.000 zl do chorobowe musi zaplacic wedlug maksymalnej stawki, nizszej
    > od 10 tys

    Zgadza sie.

    W grudniu 2009 r. oraz styczniu i lutym 2010 r. dla osób wymienionych w
    pkt. I i II podstawa wymiaru składek na dobrowolne ubezpieczenie
    chorobowe nie może przekraczać miesięcznie kwoty 7784,65 zł (tj. 250%
    przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w trzecim kwartale 2009r.).

    W marcu, kwietniu i maju 2010 r. dla osób wymienionych w pkt. I i II
    podstawa wymiaru składek na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe nie może
    przekraczać miesięcznie kwoty 8109 zł (tj. 250% przeciętnego
    miesięcznego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2009r.).

    - http://www.zus.pl/default.asp?id=35&p=1

    Grupa I to porwadzacy DG z preferencyjnym ZUSem, Grupa II to pozostali
    prowadzacy DG.

    Zarowno w przypadku emerytalnego, rentowego czy chorobowego ZUS musi po
    spelnieniu okreslonych przeslanek pieniadze wyplacic, stad sa
    ograniczenia (niby pieniadze twoje, wplaciles, to powinny tam byc, zeby
    je wyplacic, ale chyba gina smiercia naturlna :). Z kolei, ze
    zdrowotnego nic tak naprawde nie dostajesz, wiec i skladka wysoka i
    placic trzeba praktycznie z kazdego zrodla dochodow. Zalozysz 2 DG i
    masz umowe o prace z kosmiczna pensja? Ok, ale plac 2x233zl tak czy siak.

    --
    Adam