  • Data: 2006-01-24 00:39:29
    Temat: Re: Czy wolno sprzedawać towar bez zgody producenta?
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl> dosć niespodziewanie napisał(a):
    > Taki temat przewijał się na grupie, między innymi przy okazji baterii
    > do telefonów pewnego fińskiego producenta, a importowanych z Chin.

    No i jak najbardziej nie można

    > Generalnie wnioski były takie, że nie można nikomu zakazać handlu
    > legalnie pozyskanym towarem.

    A z czego to miałoby wynikać?

    >I tu niespodzianka, załączona poniżej
    (cut)

    Sprawa jest prostsza niż sie wydaje. Zarówno finski producent, jak i canon
    mają pozastrzegane w UE, jak i w poszczególnych krajach swoje znaki
    towarowe. Prawo znaków, zarówno unijne, jak i np. polskie przewiduje
    instytucję wyczerpania prawa ochronnego na znak towarowy w sytuacji, gdy
    towar ze znakiem został wprowadzony na rynek EEC przez uprawnionego lub za
    jego zgodą. Jeżeli kupujesz towar w USA lub Azji to żadna z powyzszych
    sytuacji nie zachodzi, czyli uprawniony z rejestracji może skutecznie
    zabronić ci tak importu, jak i dalszej sprzedaży, jeżeli import już
    nastąpił. I tyle

    Odpowiadając na uwagę z któregoś postu ponizej - Unie nie dojdzie do
    wniosku, ze liberalizacja handlu jest ważniejsza, bo podcięłaby sama swój
    system znaków towarowych. Import równoległy jest tutaj pojęciem mylącym,
    gdyż dotyczył on leków, a tam próbowano obejść zasade wyczerpania. W skrocie
    chodziło o to, że producenci leków wprowadzali je na rynek EEC, ale
    probowali zablokować import równoległy powołując się na wyłączne prawo do
    nakładania znaku, które było naruszane przy przepakowywaniu leków, które to
    przepakowanie est konieczne ze wzgledu na inne przepisy (dozwolona wielkosć
    opakowania, lokalne napisy itp) Tym niemniej towar był wprowadzony na rynek
    przez uprawnionego, dlatego ETS wypracował koncepcję częściowej
    dopuszczalnosci importu rónoległego leków. W żadnym razie nie dotyczy to i
    nie będzie dotyczyć produktów z Azji, które ktoś sobie "legalnie" kupi i
    będzie usilował sprzedawac jako oryginalne.

    Natomiast zupełnie inna kwestią jest drańska pazernośc róznych takich firm
    jak canon, ktore na rynku europejskim są duzo droższe, niz na bardziej
    konkurencyjnym amerykańskim. Dlatego ja w rodzinie mam kilka przedmiotów
    typu Garmin czy Canon sprowadzonych indywidualnie dla mnnie, ale to zupełnie
    inna bajka...

    --
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide