    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy to będzie dozwolony użytek?
    Date: Sun, 30 Nov 2008 11:18:13 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    Dnia 29.11.2008 scream <n...@p...pl> napisał/a:

    > A czy to ma jakieś znaczenie dla sprawy?

    Jeśli to nie jest utwór w rozumieniu Prawa Autorskiego (PA), to każdy może
    z tym robić co tylko zechce (w kontekście PA oczywiście :).

    > Pozwól, że dalej będę drążyć temat. Fakt, że facet umieścił zdjęcia
    > bochomazów na stronie w internecie spowodował, że zdjęcia są już
    > rozpowszechnione. Prawda?

    Raczej nie. Utwór może zostać rozpowszechniony jedynie za zgodą autora
    (zobacz definicję na początku Ustawy). Idzie to jak z każdym utworem,
    czyli na wprowadzenie do obrotu (upublicznienie/rozpowszechnie) takiego
    utworu (jego oryginału) potrzebna jest umowa o przeniesienie praw
    majątkowych.

    > Czy można przyjąć, że osoby wchodzące na moją stronę są ze mną w stosunku
    > towarzyskim? Argument naciągany, ale pewnie ciężko byłoby to udowodnić
    > zarówno jednej jak i drugiej stronie sporu.

    Bardzo naciągany i myślę, że nie byłoby najmniejszego problemu aby
    udowodnić brak takiego stosunku. Zauważ, że jakby tak przyjąć to możnaby
    publikować praktycznie wszystko.

    > Art. 29
    > 1. Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpo-
    > wszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym
    > wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości.
    > Co to dokładnie oznacza? Czy małe zdjęcie jest 'drobnym utworem'?

    To jest to coś co nazwałem "wypracowaniem". Możesz napisać takie
    wypracowanie (tekst stanowiący samoistną całość) w którym będziesz omawiał
    trendy w dziedzinie tworzenia ściennych bochomazów i zilustrujesz to
    zdjęciami tych bochomazów.

    > W jaki sposób mogę legalnie lub narażając się na jak najmniejszą
    > odpowiedzialność korzystać ze zdjęć zrobionych przez tą osobę? Kupno praw i
    > jakiekolwiek porozumienie odpada, bo jesteśmy mocno skłóceni :)

    Moment, albo ja coś ciężko myślę, albo Ty się nieprecyzyjnie wyrażasz :)
    Należy odróżnić dwie rzeczy:
    1. Bochomaz (będący utworem)
    2. Zdjęcie powyższego.

    O ile tylko zdjęcie nie wnosi jakiś wartości twórczych (nie jest
    twórczym i indywidualnym opracowaniem bochomazu to nie jest ono utworem i
    możesz je MZ użyć nie pytając autora o zgodę.

    Możesz też rozważyć art. 52:
    3. Nabywca oryginalu utworu jest obowiazany udostpnic go twórcy w takim
    zakresie, w jakim jest to niezbedne do wykonywania prawa autorskiego.
    Nabywca oryginalu moze jednak domaga si od twórcy odpowiedniego
    zabezpieczenia oraz wynagrodzenia za korzystanie.

    --
    Marcin