    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 11 May 2012 15:23:17 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Czy od honorariów w tym przypadku trzeba płacić ZUS?

    On Fri, 11 May 2012, Nixe wrote:

> [...]
    [...]
    > A w którym miejscu widzisz tę nielegalność?
    > Od umów o dzieło nie płaci się nigdy składek ZUS.
    > Wyjątkiem jest umowa o dzieło zawarta przez firmę z_własnym_pracownikiem.

    Gwoli scisłosci, kryterium stanowi wykonywanie "na rzecz"
    lub "na potrzeby" i nie ogranicza się do bezposredniego
    zatrudnienia.
    Z przezornosci procesowej zajrzałem do przepisów:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,17,53,348,38
    088,20120201,zasady-podlegania-ubezpieczeniom-spolec
    znym.html
    +++
    2a. Za pracownika, w rozumieniu ustawy, uważa się także [...]
    [...] na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia [...],
    albo umowy o dzieło, jeżeli umowę takš zawarła z pracodawcš [...]
    lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę
    na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Jesli firma B zamówi dzieło, przeznaczone dla realizacji
    umowy z pracodawca A u pracownika tegoż A, to fakt niezatrudnienia
    w B jest bez znaczenia - ZUS się należy.
    Dlatego co bardziej kumaty twórca umów wpisuje stosowne
    zastrzeżenie do umowy :) (że pracownik oswiadcza i wie
    że w razie niepodania gdzie pracuje oraz zajscia powyższej
    kolizji zapłaci odszkodowanie w wysokosci ZUS z odsetkami).

    > Tutaj przecież nie ma takiego przypadku.

    Obawiam się, że dzieło jest "na potrzeby".
    No chyba że jest zupełnie fikcyjne :> (co sadzac z opisu byłoby
    mało dziwne).

    > Pierwszy raz słyszę o takiej interpretacji.

    Ale jemu nie chodzi o zakaz zasiadania w fafnastu firmach, lecz
    o obowiazek płacenia składek jesli podmioty maja "powiazania".
    Wg mojej wiedzy tak nie jest, bo to nie "powiazanie" o tym
    przesadza, ale to czy *konkretne* zamówienie jest "na potrzeby
    pracodawcy", niemniej doskonale pasuje to do powiedzenia iż
    gdzies dzwonia :)

    > A tym samym nie ma zakazu zatrudniania pana Kowalskiego w firmie A i zawarcia
    > umowy o dzieło z tymże panem Kowalskim przez firmę B, chociaż w obu zasiada
    > ta sama osoba na stołku prezesa.

    Nie ma.
    Ale o tym czy od umowy z firma B bedzie ZUS przesadzi z kolei wykonane
    dzieło - jesli bedzie miało jakikolwiek zwiazek z umowa miedzy A i B,
    to ZUS się należy.
    Najtrudniejszym przypadkiem jest chyba wykonanie "w dziele" narzędzia
    dla B, które to narzędzie może *kiedys* mieć zastosowanie na rzecz
    zamówienia złożonego przez A.

    pzdr, Gotfryd