    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy można odmówić sprzedaży osobie prowadzącej DG ?
    Date: Mon, 25 Nov 2019 14:04:13 +0100

    W dniu 2019-11-24 o 22:20, sundayman pisze:
    > Trafiłem na taką ciekawostkę ; oto sklep online (LIDL)  ma w regulaminie
    > coś takiego, w paragrafie "definicje" ;
    >
    > "Klient - osoba fizyczna zawierająca Umowę w ramach Sklepu niezwiązaną
    > bezpośrednio z jego działalnością gospodarczą lub zawodową."
    >
    > I podczas prośby o wystawienie faktury do zakupu dokonanego u nich w
    > tymże sklepie stwierdzają, że właściwie to nie mają takiego obowiązku,
    > bo jak wyżej.
    >
    > Jednocześnie w tym samym regulaminie w paragrafie "faktury" mamy ;
    >
    > "Klient akceptując Regulamin zgłasza jednocześnie żądanie wystawiania
> [...]

    Jest obowiązek wystawienia faktury VAT:

    Ponadto na wystawienie faktury na podstawie paragonu jest określony
    czas: 3 miesięce, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar
    lub wykonano usługę.

    Ustawa o podatku od towarów i usług
    Stan prawny aktualny na dzień: 25.11.2019
    Dz.U.2018.0.2174 t.j. - Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
    towarów i usług

    Art. 106b.

    Obowiązek wystawienia faktury
    1.
    Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
    1)
    sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w
    art. 106a stosowanie przepisów dotyczących faktur pkt 2, dokonywane
    przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości
    dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej
    niebędącej podatnikiem;
    2)
    sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium
    kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
    3)
    wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż
    wskazany w pkt 1;
    4)
    otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem
    czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy
    zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla
    których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a powstanie
    obowiązku podatkowego ust. 5 pkt 4.
    2.
    Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do
    sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 zwolnienia
    podatkowe ust. 1, art. 113 wartość sprzedaży a zwolnienia podatkowe ust.
    1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 zwolnienia od podatku
    organizacji międzynarodowych ust. 3.
    3.
    Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić
    fakturę dokumentującą:
    1)
    czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o
    których mowa w art. 19a powstanie obowiązku podatkowego ust. 5 pkt 4,
    oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych
    czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy
    wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia
    faktury nie wynika z ust. 1,
    2)
    sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117
    zwolnienia rolnika ryczałtowego z niektórych obowiązków pkt 1 i art. 118
    usługi rolnicze rolnika ryczałtowego
    - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3
    miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub
    wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
    4.
    Do świadczenia usług, o których mowa w art. 106a stosowanie przepisów
    dotyczących faktur pkt 3, przepis ust. 3 pkt 1 stosuje się odpowiednio.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam