  • Date: Mon, 01 Nov 2004 17:27:27 +0100
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy mogę wykorzystać foto ze starych gazet?

    On 01/11/2004 11:33, WAM wrote :
    > On Mon, 01 Nov 2004 00:21:31 +0100, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki

    > Nie mowimy o zamieszczaniu na stronie www wtedy tylko teraz. Stosujemy
    > sie wiec do obecnie obowiazujacej ustawy.

    Co do stanów powstałych pod rządami starych ustaw należy zawsze czytać
    przepisy przejściowe ;-).

    Przepis przejściowy nowej ustawy brzmi:

    Art. 124. 1. Przepisy ustawy stosuje się do utworów:
    1) ustalonych po raz pierwszy po jej wejściu w życie,
    2) do których prawa autorskie według przepisów dotychczasowych nie wygasły,
    3) do których prawa autorskie według przepisów dotychczasowych wygasły,
    a które według niniejszej ustawy korzystają nadal z ochrony, z
    wyłączeniem okresu między wygaśnięciem ochrony według ustawy
    dotychczasowej i wejściem w życie niniejszej ustawy. Ustawa nie narusza
    własności egzemplarzy utworów rozpowszechnionych przed dniem jej wejścia
    w życie.
    2. Przepis ust. 1 pkt 3 stosuje się do utworów obywateli obcych stale
    zamieszkałych za granicą, pod warunkiem wzajemności.
    3. (skreślony).
    4. Postanowienia umów, zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy,
    sprzeczne z przepisami art. 75 ust. 2 i 3 są nieważne.

    Wątpliwości co do wykładni pkt. 3 ust. 1 rozwiewa Sąd Najwyższy w
    orzeczeniu OSNC 2003/7-8/110:

    "1. Przewidziane w art. 124 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o
    prawie autorskim i prawach pokrewnych (jedn. tekst: Dz. U. z 2000 r. Nr
    80, poz. 904 ze zm.) odnowienie i przedłużenie zakresu ochrony
    autorskich praw majątkowych dotyczy tylko takich praw, które według
    ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim (Dz. U. Nr 34, poz.
    234 ze zm.) przysługiwały twórcy, lecz na skutek upływu czasu wygasły."

    Jeśli więc, przy pierwszej publikacji nie było zastrzeżenia praw
    autorskich to żadna z przesłanek stosowania nowego prawa autorskiego z
    art. 124 nowej ustawy nie jest spełniona (utwór nie został opublikowany
    po wejściu w życie ustawy; prawa autorskie w momencie wejścia w życie
    nie wygasły; nie ma zastosowania także przesłanka z art. 124 ust. 1 pkt.
    3), czyli należy stosować ustawę z roku 1952, wedle której zdjęcia o
    które chodzi pytającego nie podlegają ochronie.

    Pytającego zapewne zainteresuje także druga część tezy:

    "2. Jeżeli na pocztówkach fotograficznych twórca umieścił zastrzeżenie
    swego prawa autorskiego (art. 2 § 1 ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o
    prawie autorskim, Dz. U. Nr 34, poz. 234 ze zm.), to egzemplarze
    drukowane później są przedmiotem prawa autorskiego także wtedy, gdy nie
    zostały opatrzone takim zastrzeżeniem. W tej sytuacji na twórcy spoczywa
    ciężar dowodu, że naruszyciel wiedział o istnieniu jego zastrzeżonego
    prawa."

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Do not choose for your wife any woman you would not choose as your