    From: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy ktos zna prawne aspekty grodzenia własnej posesji?
    Date: Thu, 17 May 2007 18:04:59 +0200

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

    > ...z zastrzeżeniem że na to ten drugi raczej nie musi się zgodzić.
    > Czyli tak jak grupowicze napisali - trzeba postawić ogrodzenie
    > w całości na własnej działce. I samemu ponosić koszty utrzymania.

    Być może masz rację, lecz spotykałem sie często z opinią przeciwną.
    Przykladowo:
    http://dom.gazeta.pl/Ladny-Dom/1,61596,3840078.html?
    as=2&ias=2
    "Jeżeli mamy zgodnych sąsiadów i budujemy ogrodzenia wspólnie
    - stawiamy je w osi granicy działki; jeśli budujemy sami - musimy
    je postawić na terenie własnej nieruchomości, nie wchodząc na
    teren sąsiada (choć takie usytuowanie nie zwalnia sąsiada od
    obowiązku ponoszenia przyszłych kosztów utrzymania ogrodzenia). "

    > Skoro w tekście pojawiają się już "debile", to wcale by mnie nie
    > zdziwiło jakby sąsiad nie wyrażał zgody.

    Oj tak. BTW, ciekawe, czy ktoś zauwazył moją ironię wynikającą
    z podwójnego znaczenia określenia "sąsiada debila" ;-) Ale mniejsza z tym...

    > Ale tam właśnie jest warunek:
    > "Domniemywa się, że mury, płoty, miedze, rowy i inne urzšdzenia podobne,
    > znajdujšce się na granicy gruntów sšsiadujšcych,
    > służš do wspólnego użytku sšsiadów"

    Jak widac z powyższego cytatu, bywa to rozumiane jako przyleganie
    do granicy. Trzeba by dotrzeć do wspomnianego wyroku SN, gdzie
    byc może jest to dokładniej opisane.

    Krystian