    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Date: Fri, 29 Sep 2023 01:45:24 +0200

    W dniu 28.09.2023 o 22:02, Shrek pisze:

    > Policja amatorzy 3:0

    Że Policja prowadzi? W Twych ustach intrygujący wniosek.

    > https://www.brd24.pl/rozmowy/sledztwo-obywatelskie-n
    a-a1-sluzby-daly-popis-to-nieudolnosci/

    Skąd Ty wyciągasz takie artykuły?

    > Jedyna dobra wiadomość jest taka, że od środy państwo polskie posiada
    > urządzenie do odczytywania czarnych skrzynek z samochodów. Ale ona
    > jest również obezwładniająca - jak do tej pory policja badała
    > wypadki?

    Od keidy w pojazdach montuje się "czarne skrzynki"? Przecież to jest
    technologia kilku ostatnich lat. Wypadki się ponad 100 lat bada. Dotąd
    dawano sobie bez tego.

    > Dostaliśmy też dowód, że policyjne statystyki wypadków nadają się na
    > śmieci

    Intrygujące jaki. Że czarnych skrzynek Policja nie badała? Ale od tego
    się biegłych powołuje. Jedno urządzenie na kraj, to niewiele pomoże,
    chyba, ze na śmigłowcu je zainstalują i będą latać do każdego wypadku i
    kolizji, gdzie samochód ma taki system.

    > Do czterystu koni dołożył kolejne dwieście tak, że mechanik musiał
    > nie tylko zdjąć fabryczny kaganiec ograniczający prędkość do 250
    > km/h ale też założyć nową tarczę zegarową wyskalowaną do 330 km/h
    > (zanim ta informacja zniknęła z sieci to przy aplauzie petrolhadów
    > mechanik tym się przechwalał).

    Bo zmiana tarczy z 0~250 km/h na 0~330 km/h powoduje, że samochód
    szybciej jeździ? Czy, że jak jedzie 250 km/h, to licznik pokazuje 330
    km/h. O takim drobiazgu, jak kalibracja, to autor pewnie nawet nie słyszał.

    > Był, ale jak już się rozpędzili do trzech stów na horyzoncie pojawił
    > się zamulacz na lewym pasie. Dali po długich kilka razy, żeby
    > pogonić dziada. Za wolno się zbierał, więc kierowca zdecydował, że
    > weźmie go z prawej, środkowym pasem. Ale poganiane auto zaczęło na
    > niego zjeżdżać. Kierowca powiedział później strażakom, że ,,zamulacz"
    > zajechał mu drogę.

    Czyli: Po pierwsze jednak Policja się tym zainteresowała zaraz po
    wypadku. Po drugie w tej sytuacji wygląda na to, że zajechał. Inna
    sprawa, że KIA powinna jechać przy prawej krawędzi. To oczywiście w
    żadnej mierze nie usprawiedliwia taranowania jej, jak również
    niezachowania dystansu od poprzedzającego pojazdu, ale to osobna
    kwestia. Jeśli BMW jechało środkowym pasem, to KIA nie powinna na niego
    zmieniać swojego lewego. A jak tam było dokładnie, kto i w którym
    momencie zmieniał pas, to już biegły ustalić powinien.

    > Ślady są widoczne do dziś na jezdni. Pojechałem je obejrzeć to wiem.
    > Ponad dwieście metrów szarpanego ABS hamowania do uderzenia w tył
    > samochodu, do której doszło przy 253 km/h. Potem są pokręcone ślady
    > obracającego się auta z rodziną, zniszczona bariera od której odbił
    > się staranowany samochód, sto metrów dalej wypalony kawał asfaltu na
    > poboczu. Dwieście metrów dalej zatrzymało się BMW. Kalkulator
    > hamowania z trzech paczek daje jasną odpowiedź. Żeby się zatrzymać z
    > takiej prędkości potrzeba ponad pół kilometra. Czyli wszystko się
    > zgadza.

    Co się tu niby redaktorowi zgadza? Dla 330 km/h kalkulator
    https://tiny.pl/c52jf podaje dystans hamowania 430 metrów. 220 metrów
    przed uderzeniem, 100 metrów do miejsca wypalenia oraz 200 metrów dalej,
    to grubo powyżej 500 metrów. Mnie z obliczeń w tym kalkulatorze wychodzi
    370 km/h.

    Czy BMW w ogóle mogło tyle jechać? W wypadku prędkości maksymalnej
    znaczenie ma nie tylko moc, ale i obroty. Przerabiali tam skrzynię
    biegów albo przekładnię główną? Nie wiemy, jaki tam był silnik, ale
    przeważnie to jest tak policzone, by prędkość maksymalną osiągnąć
    poniżej prędkości obrotowej, przy której silnik się rozleci. A tym
    czasem redaktorowi się wydaje że jak się tarczę szybkościomierza zmieni,
    to samochód pojedzie szybciej.

    Mocą można nadrobić przyspieszenie, ale bez zmiany przełożeń, to już
    prędkości nie zwiększysz jakoś radykalnie. W Internecie znalazłem, że
    prędkość maksymalna BMW tej serii po odblokowaniu ogranicznika wzrasta
    do 305 km/h. Bez ingerencję w przełożenie radykalnie szybciej nie pojedzie.
    Sądzę, że BMW po prostu nie hamowało awaryjnie na całym
    odcinku i stąd ponad 500 metrów droga hamowania, co jednak jest tylko
    moim domysłem a nie wiedza. Natomiast nie rozumiem, co się autorowi zgadza.

    > Wracamy do dziś - policja popisała się tak skrajną nieudolnością, że
    > bolą zęby. To naprawdę wyglądało na tuszowanie. Mnie martwiło
    > jedynie, czy zabezpieczyli zapis z dookólnej kamery BMW i czarną
    > skrzynkę. Naiwny myślałem, że badanie pamięci rejestratora danych
    > samochodów to standard przy takich wypadkach. Kiedy Ziobro przyznał,
    > że dopiero teraz kupili taki sprzęt, to mnie zamurowało.

    BMW montuje czarne skrzynki w pojazdach od 6 lipca 2022 roku, czyli od
    momentu wejścia w życie rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 2022/392
    z dnia 10 marca 2022 r. dotyczącego systemu rejestracji danych zdarzeń
    drogowych (EDR). Rozporządzenie to nakłada na producentów samochodów
    obowiązek wyposażenia nowych pojazdów w urządzenia rejestrujące dane z
    pojazdów, w tym dane dotyczące prędkości, położenia, działania układów
    bezpieczeństwa i innych czynników, które mogą mieć wpływ na wypadek
    drogowy. BMW było jednym z pierwszych producentów samochodów, którzy
    rozpoczęli montaż czarnych skrzynek w swoich pojazdach. Pierwsze modele
    z czarnymi skrzynkami to BMW Serii 5 i 7, które zostały wprowadzone na
    rynek w 2022 roku. Z którego roku było BMW biorące udział w wypadku?

    Nie czuję się w żadnej mierze specjalistą, ale sztuczna inteligencja
    podpowiada, że pojazd z fotki z miejsca wypadku umieszczonej w artykule,
    to model BMW M3 F80 produkowany w latach 2013~2018. Boję się, ze może
    nie mieć "czarnej skrzynki", z której to danych Policja mogłaby
    zabezpieczyć - albo nie.

    W samochodach BMW M3 F80 nie była montowana kamera dookolna. Ta funkcja
    została wprowadzona w nowej generacji modelu, oznaczonej jako G80, która
    została wprowadzona na rynek w 2018 roku. BMW M3 F80 wyposażone jest w
    standardzie w system kamer cofania, który obejmuje kamerę zamontowaną w
    tylnym zderzaku. System ten może być opcjonalnie rozbudowany o kamerę
    przednią, która jest montowana w lusterku wstecznym. No więc również i
    tu chyba redaktorowi się coś pomyliło.

    Natomiast ktoś tu gdzieś pisał, że to podobno miało być BMW M850i. BMW
    M850i jest produkowany od 2018 roku. Pierwsza generacja modelu została
    wprowadzona na rynek w 2018 roku, a druga generacja została wprowadzona
    na rynek w 2022 roku. "Czarna skrzynka" jest montowana w standardzie we
    wszystkich nowych samochodach BMW od 2022 roku, w tym w BMW M850i.
    "Czarna skrzynka" rejestruje dane z pojazdu, w tym dane dotyczące
    prędkości, położenia, działania układów bezpieczeństwa i innych
    czynników, które mogą mieć wpływ na wypadek drogowy. Dane te są
    zapisywane w pamięci urządzenia i mogą być odczytywane przez służby
    ratownicze lub organy ścigania w przypadku wypadku drogowego. Kamera
    dookólna jest montowana w standardzie w BMW M850i od 2023 roku. Kamera
    dookólna rejestruje obraz otoczenia pojazdu z różnych perspektyw. Obrazy
    te są następnie łączone w jeden obraz, który jest wyświetlany na ekranie
    systemu informacyjno-rozrywkowego. Kamera dookólna jest pomocna przy
    manewrowaniu w ciasnych miejscach i podczas parkowania.

    Natomiast tylko dane z kamery mogą odpowiedzieć nie wyhamowało i
    uderzyło w wykonujący manewr KIA. Różnica jest taka, że o ile
    przekroczenie dopuszczalnej prędkości jest raczej faktem, ale jedynie
    wykroczeniem, to spowodowanie wypadku śmiertelnego przestępstwem.

    Mnie ciekawi, czemu ten samochód się tak spektakularnie zapalił. BMW na
    fotkach nie ma jakoś bardzo zniszczonego przodu. Nie na tyle, by
    uderzeniem "dobić się" do zbiornika paliwa.

    --
    (~) Robert Tomasik