  • Data: 2009-05-18 17:47:04
    Temat: Re: Czy coś mi możezrobić?
    Od: "lukeg" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "BK" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    news:ccaf4731-ea29-4c8b-8245-8e69e754ecc4@j12g2000vb
    l.googlegroups.com...
    On May 18, 3:47 pm, "Maciej Bebenek (news.onet.pl)"
    <m...@t...waw.pl> wrote:

    > Jeśli chodzi o przeniesienie własności - masz rację, ale...

    > ...jeśli chodzi o odszkodowanie - kupujący ma duże szanse.
    >
    > M.

    Duze szanse na co? "Wysoki sadzie zawarlem umowe przedwstepna w formie
    pisemnej z jednym z wspolwlascicieli - wiedzialem, ze bylo dwoch ale
    co mi tam - teraz domagam sie odszkodowania za niezawarcie umowy
    przyzeczonej! "

    ---------
    Ja się na tym nie znam, ale:
    Po pierwsze, jak wskazano wcześniej, forma umowy, w wypadku roszczenia o
    odszkodowanie, nie ma tu nic do rzeczy. Po drugie, umieszczenie podpisu
    drugiego z małżonków traktować można jako wyrażenie zgody na zbycie
    nieruchomości. Trudno bowiem znaleźć jakiś inny racjonalny powód, dlaczego
    podpis ten się tam w ogóle znalazł.
    Po trzecie, nawet gdyby - jedynie hipotetycznie - uznać, że małżonek nie
    wyraził zgody, to nie zmienia to faktu, że w umowie żona zobowiązała się
    przenieść własność nieruchomości. Stosunek zobowiązaniowy miedzy kupującym a
    małżonką został więc nawiązany. Nie można jednocześnie argumentować, że
    świadczenie takie jest niemożliwe. Niemożliwość taka musi bowiem mieć
    charakter obiektywny (wyroki sygn. III CKN 1015/99, I ACr 162/92), tj.
    świadczenie musi być niemożliwe do spełnienia nie tylko przez dłużnika, ale
    przez każdą osobę. W tym przypadku świadczenie byłoby możliwe do spełnienia,
    gdyby zgodę wyrazili oboje małżonkowie.