  • Data: 2006-09-20 18:35:57
    Temat: Re: Cudzy debet w banku
    Od: "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:eepr5t$t69$4@atlantis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl> napisał w wiadomości

    > Każda karta kredytowa tak działa. Odsetki naliczają Ci w jej ciężar i
    > stają się kapitałem. Szczekać nie musisz :-)

    No, nie jestem przekonany, z przekory dla przykładu wylosowałem regulamin
    karty kredytowej BPH SA (dostępny pod
    http://www.bph.pl/res/docs/det/karty/reg_kartykredyt
    owe.pdf) i tam jest
    napisane w §13, że odsetki są naliczane od operacji gotówkowych /
    bezgotówkowych. Inna sprawa, że środki alokowane są w kolejności [...] 4)
    odsetki 5) operacje gotówkowe 6) operacje bezgotówkowe, co pozwala jak
    najdłużej "zachować" zaległość, od której bank nalicza odsetki.

    Wracając do tematu "odsetek od odsetek", zgodnie z KC:
    Art. 482.
    § 1. Od zaległych odsetek można żądać odsetek za opóźnienie dopiero od
    chwili wytoczenia o nie powództwa, chyba że po powstaniu zaległości strony
    zgodziły się na doliczenie zaległych odsetek do dłużnej sumy.
    § 2. Przepis paragrafu poprzedzającego nie dotyczy pożyczek długoterminowych
    udzielanych przez instytucje kredytowe.

    Polskie banki są "instytucjami kredytowymi" w sensie prawa. Jednakże, OIDP
    pamiętam, "pożyczka długoterminowa" to taka, którą należy spłacić po okresie
    dłuższym niz rok. Czy debet na karcie nosi znamiona takiej pozyczki? MZ nie,
    czyli ewentualna kapitalizacja odsetek może mieć miejsce dopiero po
    wytoczeniu powództwa, np. w momencie wystąpienia o BTE.
    Oczywiście, banki to obchodzą, doliczając różnego rodzaju "kary umówne", ale
    one też nie podlegają kapitalizacji.

    Pozdr.!
    (D)