  • Date: Sun, 27 Mar 2011 18:17:36 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.pregierz,pl.soc.prawo
    Subject: Re: [CROSS-POST] Sprzedawcę "legalnego" softu

    W dniu 24.03.2011 17:52, Mario pisze:

    > Jeśli strony zwierają umowę to raczej zakładają, że jest ona ważna i się
    > z niej wywiązują. Wróć do postu Message-ID:

    Chyba że jedna ze stron dojdzie do wniosku, że jednak zapis nie jest
    ważny. Wtedy, jeśli jest pewna obronienia tej tezy w sądzie, może taki
    zapis ignorować. Jeśli w sądzie przegra, bo sąd uzna przekonanie za
    błędne - to zapłaci stosowne kary umowne.

    > <ilvhd5$3md$2@speranza.aioe.org> w którym m4rkiz stwierdził, że sąd nie
    > uznał legalności zapisu. Co to za argument? Że klient nie musie się
    > stosować do umowy bo jak na razie sąd nie orzekł, że jest zgodna z
    > prawem? W takim razie prawie nigdy nie trzeba się stosować do wszelkich
    > zapisów w umowach poza tymi które były rozstrzygnięte przez sąd.

    Jeśli jesteś przekonany do swoich racji i jesteś w stanie obronić ich
    przed sądem - jak najbardziej.

    > Nie pisałem czy umowa jest legalna i od którego momentu. Pisałem o
    > domyślnym założeniu tej legalności w momencie zawierania umowy. Jeśli
    > sąd orzeknie nielegalność to oczywiście cofa to skutki umowy.

    Zapis niezgodny z prawem "nie działa" od samego początku - nie wymaga to
    wyroku sądowego. Oczywiście strony mogą "omyłkowo" postępować zgodnie z
    nieważnym zapisem, ale to jest ich dobra/zła wola (lub gapiostwo).

    Jeśli jedna ze stron zauważy, że przestrzega nieważnego z mocy prawa
    zapisu - może go przestać przestrzegać w każdej chwili. Jeśli druga
    strona się z tym nie zgadza - mogą iść z tym do sądu.

    > A poza tym trochę absurdalne jest twierdzenie, że nie mogą być zapisy
    > umowy licencyjnej ważniejsze od polskiego prawa jeśli sąd nie stwierdził
    > że jest taka sprzeczność.

    Prawo obowiązuje niezależnie od tego, czy je znasz czy nie. Dotyczy to
    także zawieranych umów.