    From: przypadek <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bezpieczne pieniądze, bezpieczny najem pokoju
    Date: Wed, 8 Apr 2009 07:15:28 -0700 (PDT)

    On 8 Kwi, 15:20, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > Daj mu czek,
    > wy lij przekazem pocztowym,
    > wystaw mu weksel.

    rady z d., to wszystko nie będzie spełnieniem świadczenia jeśli tak
    jest ono określone w umowie (płatność do ręki). Nawet przekaz - na
    poczcie może go odebrać inna osoba, a roszczenie dalej jest do
    najemcy. Rada właściwa jest w kodeksie cywilnym:

    Art. 462.
    § 1. Dłużnik, spełniając świadczenie, może żądać od wierzyciela
    pokwitowania.
    § 2. Dłużnik może żądać pokwitowania w szczególnej formie, jeżeli ma w
    tym interes.
    § 3. Koszty pokwitowania ponosi dłużnik, chyba że umówiono się
    inaczej.
    Art. 463.
    Jeżeli wierzyciel odmawia pokwitowania, dłużnik może powstrzymać się
    ze spełnieniem
    świadczenia albo złożyć przedmiot świadczenia do depozytu sądowego.

    Rada praktyczna: zapewnić sobie świadka przy tej czynności (że
    właściciel odmawia pokwitowania i następnie my odmawiamy spełnienia
    świadczenia).