    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bardzo pilne - sprawa sadowa
    Date: Tue, 28 Oct 2003 18:37:36 +0100

    Użytkownik "AJA" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:bnlrj3$8kg$1@inews.gazeta.pl...
    > WItam wszystkich
    > Bylem w sadzie w sprawie o zaplate za prace. Firma w ktorej pracowalem
    nie
    > wyplacila mi za jeden miesiac. Przedstawiciela na rozprawie nie bylo.
    > Wyslali pismo ze zgadazaja sie z roszczeniami. Wszystko bylo by fajnie,
    > ale:
    > - firma ktora pozwalem zwala sie XXX sp. z o.o.
    > - jak bylem na rozprawie okazalo sie ze zmienili nazwe na YYY sp. z o.o.
    > oraz ogloszono jej upadlosc

    Zmiana nazwy nie ma znaczenia - podmiot praw i obowiązków pozostaje ten sam.
    Upadłość to już problem.

    > W sadzie otrzymalem wyrok z wykonalnoscia natychmiastowa. A dowiedzialem
    sie
    > rowniez ze do firmy ma wejsc syndyk masy upadlosciowej w tym tygodniu.
    Czy
    > wobec tego moge jeszcze isc do komornika by sciagnal z firmy YYY kase?

    W sumie i możesz, ale po co? Z momentem ogłoszenia upadłości ( otwarcia
    postępowania upadłościowego) z mocy prawa ulegają zawieszeniu wszelkie
    postępowania egzekucyjne względem upadłego.

    > Co
    > jezeli ta firma YYY tej kasy nie ma bo wszystko co mogla odsprzedala za
    > symboliczna zlotowke firmie nowej ktora powstala obok i sie zwie XXX
    > S.A.

    Syndyk powinien zakwestionowac te transakcje i odzyskac majątek. W praktyce
    bywa różnie.

    > Prosze o pomoc jak mozna sciagnac to co mi nie oddali co mi nie wyplacili.

    Cóż - niewiele możemy uczynić, szczerze mówiąc.

    > CZy jedyny sposob to isc do Funduszu Gwarantowanych Swiadczen Socjalnych?
    > z tego co wiem to nie otrzymam calosci kwoty tak?

    F. G. Ś. _Pracowniczych_. Jest to wyjście, ale jest do tego jakaś procedura.

    > Jak to z tym jest. Podobno jest to 80% jednak nie wiecej niz srednia
    > krajowa.

    Moja wersja ustawy mówi, że nie przekraczającej średniej krajowej. Zawiera
    też inne ograniczenia, w których w tej chwili trudno jest mi się połapać.

    > Czy dotyczy to calej kwoty nie wiecej niz srednia krajowa czy tez
    > za kazdy miesiac niezaplacony. A wobec tego co z naleznoscia za
    > niewykozystany urlop w tym okresie pracy.

    Ja interpretuje art. 6a ust. 2 ustawy tak, że to ograniczenie dotyczy
    należności za każdy miesiąc, za który pracodawca jest Ci winien.

    > Dodam co wazne ze w starej firmie nie pracuje.

    Od kiedy? Według mnie limit tu wynosi 6 miesięcy przed ogłoszeniem
    upadłości. Ale...

    ... i tak procedura wygląda w ten sposób, że syndyk będzie sporządzał liste
    osób uprawnionych do wypłat z FGŚP i przekazywał go do UP, skąd dostnie
    pięniądze i będzie pracownikom wypłacał. Ja radziłbym sie umówić z syndykiem
    i porozmawiać na ten temat. A w razie wątliwości co do jego dobrych chęci
    poszukał porady prawnej.

    Od razu daje tu disclaimer, ze posługuje się starym (dwuletnim) tekstem
    ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
    niewyłacalności pracodawcy. Mogło się wiele pozmieniać ( przy prawie pracy
    ciągle majstrują). Choć moment... sprawdziłem i chyba nic się nie zmieniło w
    tych przepisach, które to regulują. a wiec moim zdaniem - jak wyżej :-)

    Pozdrawiam i powodzenia

    --
    Depi.