    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bank sie pomylil - czy musze placic za ich blad ?
    Date: Wed, 28 Nov 2007 23:24:12 +0100

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > stan zastany, JEŚLI będziesz chciał się awanturować.
    > Zauważ - wcale nie musi, sposobów zaprezentowania co się stało
    > jest mnóstwo.
    > Jest w Twojej umowie zastrzeżenie: "bank nie może wypłacić raty
    > kredytu wcześniej, a jeśli to zrobi, to kredytobiorcy przysługuje
    > [tu lista praw]"?
    > Nie ma?
    > No to mamy taki układ:
    > - jak student ma dziekankę, to nie może żądać od banku kolejnych
    > rat kredytu
    > - ale nikt bankowi nie zabroni JEDNAK wypłacić wcześniej rat

    Nie mogę sie zgodzić z twoim tokiem rozumowania. Wyobraź sobie pracodawcę,
    który ma pracownikowi wypłacać miesięcznie 1200zł + premia. Premia niech
    będzie jasno sprecyzowana w regulaminie - powiedzmy że to jest procent od
    obrotów. Powiedzmy że premia co miesiąc wychodzi około 200zł, ale pracownik
    dostaje od 2 lat w sumie 1500zł/mc, czyli o 100zł za dużo niż wynikałoby z
    umowy + regulaminu.

    No i teraz któregoś dnia szef wzywa pracownika, i mówi mu: "wiesz, pomyliłem
    się, wypłacałem ci przez 2 lata o 100zł za dużo. Ale nie przejmuj się, to
    są akurat pensje za ten miesiąc i następny. Ciesz się że dostałeś je
    wcześniej, zarobiłeś na odsetkach", po czym pracownik przez 2 miesiące
    dostaje gołe premie, bez wynagrodzenia zasadniczego.

    Nie wydaje ci się że pracownik wygrałby w cuglach spór z takim pracodawcą?

    > Co byś zrobił, jakby bank zamiast płacić ileś-tam miesiąc
    > w miesiąc wypłaciłby z góry 12-krotnie większą kwotę, też
    > byś powiedział ze "nie ma prawa"?
    [...]

    Ale wtedy prawdopodobnie zauważyłby że jest coś nie tak. A jeżeli dostawał,
    i myślał że ma prawo dostawać, to IMHO nie wiedząc o tym że jest
    bezpodstawnie wzbogacony, wydał sumę tak że nie jest już wzbogacony, więc
    nie musi nic oddawać. A bank powinien spełnić postanowienia umowne - czyli
    wypłacić raty kredytu wg. umowy. Ale to wszystko z dużym IMHO.

    p. m.