    From: "Marcin Wasilewski" <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bank domaga sie splaty kredytu, ktory zostal juz splacony.
    Date: Tue, 10 Jan 2006 01:55:16 +0100

    news:dpuo6a$k8l$3@inews.gazeta.pl...
> [...]

    Spotkałem się wielokrotnie z interpretacją, że jest to uznanie tylko
    spłaconej tą wpłatą kwoty.
    Wynika to z tego, że zawsze możemy twierdzić, że wg naszych wyliczeń tyle
    byliśmy winni i tyle wpłaciliśmy.
    Wg mnie jest to bardzo logiczne rozumowanie.

    > O ile wpłata nie nastąpiła już po upływie przedawnienia, bo wtedy nie jest
    > już możliwe przerwanie jego biegu przez uznanie.

    Czyżby? Odważył bym się powiedzieć, że jest wprost odwrotnie. Wynika z
    tego, że raczej przed terminem przedawnienia, takie zrzeczenie jest
    nieważne. I znowu uważam, że ma to sens, bo inaczej w umowach pojawiały by
    się zapisy typu: "Strona oświadcza, że zrzeka się z prawa do przedawnienia w
    stosunku do wierzytelności wynikających z ww umowy". I cały sens
    przedawnienia by szlag trafił. W końcu duchem tego przepisu nie jest to by
    cwaniaczki się wywujały z długów, tylko zabezpieczenie uczciwych ludzi,
    przed niby długami z przed lat, które w rzeczywistości były spłacane.

    Art. 117. § 1. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, roszczenia
    majątkowe ulegają przedawnieniu.
    § 2. Po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje
    roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się
    korzystania z zarzutu przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu
    przedawnienia przed upływem terminu jest nieważne.