  • Data: 2024-01-09 14:08:05
    Temat: Re: Banda prawnicza w akcji
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 09.01.2024 o 12:38, _Master_ pisze:

    > Gdzie w przepisach konstytucji dotyczących ułaskawienia przez prezydenta
    > jest użyte słowo PRAWOMOCNY?

    Gdzie w przepisach Konstytucji dotyczących ułaskawienia przez prezydenta
    jest napisane, że można ułaskawiać niewinnych?

    > Możesz tupać nóżkami ale ono tam się nie pojawi.
    >
    > Pogódź się z tym ;-)

    Pogódź się z prawami logiki.

    Ułaskawienie osoby niewinnej (czyli przed uprawomocnieniem się wyroku,
    albo wręcz przed sprawą sądową) pozbawia prawa do obrony. To po pierwsze.
    Po drugie, stwarzałoby możliwość popełniania (lub zlecenia) przestępstw
    z gwarancją bezkarności. I nie tyle co samej bezkarności, lecz również z
    gwarancją niewinności.

    Czytaj i ucz się:

    https://palestra.pl/pl/czasopismo/wydanie/1-2-2016/a
    rtykul/prawo-laski-a-tzw.-abolicja-indywidualna-rozw
    azania-pro-publico-bono

    "(...)Jest wielu znawców prawa konstytucyjnego i karnego i procedury
    karnej, którzy w swoich dziełach, pisząc o prawie łaski/ułaskawieniu,
    napomknęli o tym, iż rzekomo można mówić nie tylko o darowaniu kar, ale
    także o wkraczaniu przez Prezydenta RP (piastuna władzy wykonawczej) w
    toczące się postępowanie karne w trybie tzw. abolicji indywidualnej.
    Wszyscy oni, od Szczecina po Rzeszów, rozpowszechniają te nieprawdy, a
    ja z przykrością dla nich stwierdzić muszę, że nie są oni dla mnie w tej
    kwestii autorytetem. Takimi pozostaną W. Komarnicki i A. Peretiatkowicz
    (i A. Murzynowski również), dla których tzw. ,,abolicja indywidualna"
    byłaby tożsama z faszystowską dyktaturą albo absolutyzmem monarszym.
    Póki co Prezydent RP nie był, nie jest i nigdy nie będzie jakimś
    neofaszystowskim ,,duce", ani też nie mówił, nie mówi i nie będzie mówił
    ,,państwo to ja".

    Obejmowaniu przez prawo łaski tzw. abolicji indywidualnej przeczą inne,
    wyżej wskazane uregulowania Konstytucji RP, a decyzja taka obracałaby
    wniwecz obowiązujący porządek prawny.

    *****************
    Zatem prawo polskie konstytucyjne zna tylko i wyłącznie prawo łaski,
    które może być stosowane wobec prawomocnie skazanego;
    nigdy nie znało, nie zna i nie będzie znało żadnej tzw. abolicji
    indywidualnej, bo jej wprowadzenie oznaczałoby wprowadzenie jakiejś
    faszystowskiej dyktatury bądź też pierwiastków absolutyzmu monarszego, a
    z wymiaru sprawiedliwości uczyniłoby jego parodię.
    *****************
    (...)"

    https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1196976,prawo
    -laski-to-abolicja-indywidualna.html

    "(...)Zdaniem TK brzmienie art. 139 konstytucji wskazuje wprost, iż
    prezydent może skorzystać z prawa łaski, w tym także dokonać aktu
    abolicji indywidualnej - na ten fakt ma wskazywać posłużenie się przez
    ustrojodawcę ogólniejszą formułą prawa łaski właśnie. Do takich wniosków
    TK doszedł po zastosowaniu wykładni językowej, historycznej oraz
    komparatystycznej, czyli analizy rozwiązań ustrojowych innych państw.
    Nie odnoszono się zaś do wykładni systemowej, celowościowej czy też
    specjalnych reguł wykładni ustawy zasadniczej (bądź czyniono to w
    wybiórczy sposób).
    (...)"

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr