    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Aresztowanie i osadzenie w areszcie sledczym
    Date: Mon, 6 Oct 2003 23:30:13 +0200

    > Jasne. Tylko, że przez takie dozwolenie zginęła już młoda kobieta
    zastrzelona
    > przez "gorliwego" policjanta. Ale co tam - nie moja to tragedia, prawda?
    > A kule też są inteligentne i będą trafiały tylko w samochód a nie komuś
    > do mieszkania lub kogoś idącego chodnikiem...

    A to już błąd w sposobi użycia broni, a nie skutek błędnego prawa. Nie ma
    przepisu pozwalającego na strzelanie do okien, a przecież kule i tak
    wpadają. Zresztą idąc Twym tokiem rozumowania, to powinno się zabronić
    posiadania samochodów, bo przecież przynoszą ileś tam trupów dziennie.

    > W. Brytania, Australia. Tam nawet dowodów nie mają i meldunków.
    > I żyją.

    Ale legitymować przechodniów wolno. To, że oni nie mają adresów - jak
    twierdzisz, bo akurat nie wiem i nie chce mi się sprawdzać - to nie
    zmienia postaci rzeczy, że mają nazwiska i inne dane pozwalające na
    jednoznaczne odróżnienia jednego osobnika od drugiego. Znam tylko jedno
    państwo na świecie, gdzie nie mają nazwisk i rozumiem, że uznasz to za
    szczyt tolerancji i niepolicyjności państwa. Zatem przenieś się do
    Mongolii. Dla zareklamowania dodam, że nie określają oni również dat
    urodzenia ani miejsca urodzenia. O zameldowaniu nie wspomnę, bo są
    plemionami wędrownymi. Wydaje mi się, że to powinno Cię zadowolić. Aha,
    nie mają chyba tam Internetu :-))

    > Ależ i nic się nie zmieniło, poza brutalizacją gangsterów.
    > Ale tak to właśnie idzie - brutalizacja policji - brutalizacja
    gangsterów.
    > Nieszanowanie godności ludzkiej przez policję - jeszcze większa inflacja
    ludzkiego
    > zdrowia i życia wśród przestępców.
    > Tyle, że resortom w to graj bo przerażeni ludzie beczą jak barany -
    "zamknijcie
    > nas w klatkach, gryźcie, ale nie dajcie tym wilkom ! "

    Choć jestem w stanie przyznać Ci rację w tym wypadku, bo to faktycznie
    mniej więcej tak działa, to nie potrafię zrozumieć, czemu niby miałoby na
    tym zależeć akurat resortowi (jak rozumiem spraw wewnętrznych). Jeśli nie
    jesteś przestępcą, to po kiego grzyba komuś będzie wiedza, że siedziałeś z
    Anna J. dziś na ławce w parku? Wpiszą sobie do komputera i istnieje spora
    szansa granicząca z pewnością, że pies z kulawą nogą się tym w przyszłości
    nie zainteresuje. Będzie jednym z miliarda rekordów w bazie danych.

    > 1. Prawo do prywatności - dowolny wgląd do kont, legitymowanie.

    Wgląd do kont jest mało dowolny, bo wymagana jest zgoda sądu. Jak na całym
    cywilizowanym świecie.

    > 2. Prawo do intymności - rewizje bez nakazów, podsłuchy.

    Rewizja bez nakazu wymaga z twierdzenia post factum, czyli niejako wydania
    nakazu, tyle, że po fakcie. Na podsłuch wyraża zgodę sąd, też, jak na
    całym świecie.

    > 3. Prawo własności - zajmowanie forsy urzędniczymi decyzjami.

    Do zajęcia pieniędzy wymagane jest postanowienie sądu. I tutaj równeiż
    jakoś nie odbiegamy od cywilizowanego świata.

    > 4. Zasadę domniemania niewinności - trzeba udowadniać swoją niewinność,
    a nie, że
    > urzędnicy i oskrażyciele muszą udowodnić winę, skąd ma się kasę itp.
    itd.

    A tutaj się zgodzę w odniesieniu do podatków - z tym zastrzeżeniem, że w
    większości cywilizowanych krajów to mniej więcej tak działa. Przy czym
    Państwo interesuje się nie tyle, skąd masz kasę, co tym, czy zapłaciłeś
    należny podatek. Zauważ, że w PIT-ach nie wpisujesz źródeł dochodów, a
    jedynie kwoty. Oczywiście można to sprawdzić, ale jednak Państwo dokąd nie
    poweźmie podejrzeń, że lecisz z nim w kulki co do podatków, to się tym nie
    interesuje zanadto.

    A co do zasady domniemania niewinności, to teoretycznie u nas też to tak
    działa. jeśli w praktyce następują jakieś odstępstwa od tej zasady, to już
    nie wina systemu tylko ułomności ludzkiej. Na całym świecie zdarzają się
    podobne przypadki. Oby jak najrzadziej.

    > 5. Prawo do obrony - koszmarnie drodzy adwokaci,wydawanie wyroków bez
    obrony,
    > uznawanie za doręczone pisma wysłanego w dowolne miejsce i nieodebranego
    itp. itd.

    Koszmarny koszt adwokatów jest wynikiem cen usług i państwo ma tutaj
    niewiele do powiedzenia. Do sformułowania "wydawanie wyroków bez obrony"
    się nie odniosę, bo nie wiem o co Ci konkretnie chodzi. Co do doręczeń
    pism w dowolne miejsce, to mogę co najwyżej domniemywać, że chodzi Ci o
    instytucję doręczenia pisma na ostatni znany adres. No ale to chyba
    normalne, że nikt nie będzie za każdym razem zarządzał na nowo poszukiwań
    za Tobą tylko po to, byś mógł dostać pisemko, na którym to Tobie powinno
    zależeć. Jak zmieniasz adres, to podajesz nowy znajomym. W trakcie procesu
    powinieneś go podać również sądowi i tyle.

    > Można wymieniać tak jeszcze długo.
    > Zaiste nie wiem jakiej PODSTAWOWEJ zasady PRAWORZĄDNOŚCI nasze Państwo
    nie gwałci!

    No nie za wiele z Twojej wyliczanki zostało. Może jeszcze jakieś rzeczowe
    argumenty? Bo te mnie nie przekonały.