    From: Maciek <f...@e...one.nospam.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Albo emeryturka, albo praca - nareszcie :)
    Date: Fri, 18 Sep 2009 22:53:51 +0200
    <h8voju$lsg$1@inews.gazeta.pl> <h8vpo5$8bm$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <h8vqbb$svs$1@inews.gazeta.pl> <h8vs9m$edi$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <h909sq$47d$1@inews.gazeta.pl> <h90d0r$1db$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <h90co1$jmv$1@news.onet.pl> <h90d1v$mcp$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <h90dkn$pqq$1@news.dialog.net.pl> <h90dsi$j7b$2@inews.gazeta.pl>
    <4ab3cfcd$1@news.home.net.pl> <h90jhg$ueb$1@news.dialog.net.pl>
    <4ab3d44a$1@news.home.net.pl> <h90l7i$vmt$1@news.dialog.net.pl>
    <h90no3$gtm$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <h90pq4$36r$1@news.dialog.net.pl>

    Jotte napisał(a) w <h90pq4$36r$1@news.dialog.net.pl> :

    > Nie przesadzasz aby z tym faszyzmem (vide definicja)?
    Możliwe. Tyle, że to taka reakcja na to, że dla nich każdy kto urodził się
    przed 1989 to podejrzany komuch.

    > Czy takie szufladkowanie ma sens?
    Szufladkowanie zawsze jest uproszczeniem, ale czasem jest to potrzebne. ;)

    > Te podstawowe też nie są tylko na suchy chleb, vide Niemcy.
    > Niemniej w ogóle sytem emerytalny oparty na przymusowej solidarności
    > społeczno-pokoleniowej powoduje zobowiązanie państwa wobec obywateli.
    > Państwo ma się wywiązać z tych zobowiązań i - jak to państwo, czyli nikt -
    > łże, kręci, oszukuje, kradnie w poczuciu bezkarności.
    Owszem, trochę to tak jest. Churchill powiedział, że demokracja to najgorszy
    ze sposobów rządzenia państwem, tyle że nikt nie wymyślił nic lepszego. Być
    może system obowiązkowych ubezpieczeń jest niedoskonały, ale czy to znaczy,
    ze zastąpić go "niczym". W Stanach nie ma zdaje się obowiązkowych
    ubezpieczeń, zatem można mieć "wolność" do tego by zdechnąć z głodu, czy
    zdechnąć pod bramą szpitala - tyle że to jest kwestia nie tylko wyboru,
    lecz czasem braku możliwości

    > Ale gdy ci zwolennicy dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnych w różnych
    > firemkach zostaną wydymani, utracą cały uciułany kapitał w upadłym
    > towarzystwie i zaświeci im w oczy zima w przyosiedlowym węźle
    > ciepłowniczym to roszczenia będą mieć do państwa.
    Hm... Jakaś rola kontrolna państwa powinna w tym być...

    Też racja.

    --
    Maciek