  • Data: 2006-02-09 22:25:21
    Temat: Re: Aha...
    Od: Radosław Korzeniewski <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Artur wrote:
    > Na ile istotne są ograniczenia licencyjne. Zakupiłem i użytkuję
    > programy z licencjami: a) studencką, b) domową, niekomercyjną. Mogę
    je > dalej użytkować?
    Wolno Ci użytkować oprogramowanie jeśli nie łamiesz postanowień licencji
    (a one nie są sprzeczne z obowiązującym prawem). Jeśli licencja zezwala
    na użytkowanie tylko studentowi lub tylko w domu lub tylko do celów
    niekomercyjnych to odpowiedź masz oczywistą. Nie jesteś studentem lub
    wykorzystujesz w firmie lub do celów komercyjnych -> łamiesz warunki
    licencji.

    > Dodam, że częśc softu posiadam w pełnych komercyjnych wersjach, lecz
    > nie mam dowodów zakupu, kupiłem z drugiej ręki i jako osoba prywatna.
    Znowu, trzeba zweryfikować co na to licencje programów o których
    wspominasz - zakładam że wszystkie przeczytałeś przed ich akceptacją :)
    Z tego co się orientuję to jest sporo licencji komercyjnych które nie
    zezwalają na odsprzedanie licencji oprogramowania przez użytkownika
    końcowego i w związku z tym użytkowanie tak zakupionego oprogramowania
    jest w świetle tych licencji nielegalne.
    Oczywiście nie musi to dotyczyć programów o których wspominasz.

    > Dotąd wykorzystywałem także zarobkowo - umowy cywilnoprawne. Czy to
    > także był użytek komercyjny?
    >
    > A czy programy w wersjach studenckich (do użytku niekomercyjnego)
    > wykorzystywane przy realizacji umów cywilnoprawnych to także użytek
    > komercyjny?

    I jeszcze raz należy sprawdzić jak to definiuje konkretna licencja.
    Zazwyczaj użytek komercyjny jest wtedy kiedy dany program jest
    wykorzystywany jako narzędzie to zarabiania pieniędzy lub w takowym
    zarabianiu pieniędzy bezpośrednio pomaga.
    Kiedyś na jednej z grup toczyła się dyskusja w temacie licencjonowania
    oprogramowania "dla edukacji" - do użytku niekomercyjnego - w
    szczególnym przypadku: _prywatnej szkoły_. Niestety jedyny konsensus
    jaki osiągnięto to że należy zapytać autora programu (licencji) o
    wykładnię danego przypadku.

    pozdr

    Radek