    From: "Tomek Glowka" <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Przebite opony - pozwać?
    Date: 19 May 2006 10:38:37 -0700

    Witam.
    Załóżmy teoretyczną sytuację, że zainstalowałem prywtny
    monitoring (mała bezprzewodowa kamera) na klatce schodowej i nagrałem
    osobę, która przebijała opony w rowerach dzieci. Z takim nagraniem
    mogę:
    - pójść do niej i kazać płacić za szkody + koszty, a jak nie, to
    grozić siłami wyższymi (patrz niżej),
    - pójść na policję i wnieść o wszczęcie sprawy o niszczenie
    mienia,
    - pójść do adwokata i złożyć pozew cywilny o zapłatę za dętki,
    koszty klejenia (mój czas mogę wycenić) oraz koszty pocesowe.
    Szczerze mówiąc kuszą mnie tylko te dwie ostatnie ścieżki, gdyż
    mogą być dostatecznie dolegliwe dla sprawcy. Tak dolegliwe, że w
    pewnym sensie zrekompensują dalsze wspólne mieszkanie w bloku z kimś
    takim. Powiedzcie, jakie mam szansę, że policja mnie nie wyśmieje
    tylko podejmie realne działania, albo jakie mam prawne możliwości
    złożenia takiego pozwu, tzn. czy sąd zajmie się taką sprawą
    zamiast odrzucić jako błahą lub odesłać na policję.
    Jeśli da się skutecznie wszcząć którąś z tych dróg, to idę po
    kamerkę. Jeśli jedyne co można zrobić to prywatnie pogadać, to
    poczekam aż przypadkowo złapię na gorącym uczynku. W sumie razem z
    sąsiadami naprawiliśmy już pięć dętek, wszystkiego 9 dziur.
    Sprawca korzystał z pinezki z tablicy ogłoszeń, więc małe
    dzieciaki wykluczone (za wysoko), dużych dzieci brak.
    Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam - tomek