  • 1. Data: 2010-11-28 19:35:53
    Temat: Prawa autorskie
    Od: "kerszon" <j...@p...pl>

    Witam

    Ponieważ nie umiem robić profesjonalnych zdjęć, zleciłem wykonanie zdjęcia,
    a właściwie humorystycznego fotomontażu. Zdjęcie to chciałem wysłać na
    konkurs satyryczny. I tu pojawił się problem, bo fotograf stwierdził, że
    odstępuje mi (za określona kwotę) tzw. majątkowe prawa autorskie, natomiast
    osobiste prawa autorskie należą do niego. Innymi słowy autorem pracy jest
    fotograf, ja natomiast jestem tylko jakby handlarzem, który może wstawić
    sobie na półkę jego towar. Ja tam sie nie znam, ale moim zdaniem tak mogłoby
    być tylko wtedy gdybym taką fotkę zobaczył w jego portfolio, urzekł się nią
    i zakupił prawa do niej. Natomiast gdy ja jasno określam o co mi chodzi,
    opisuję z detalami jak fotka ma wyglądać, wszystko od a do zet jest moją
    koncepcją, a fotograf tylko profesjonalnie wykona zdjęcie to trudno uznać że
    jest autorem pracy. Na zasadzie analogii kompozytor, który nie zna nut może
    zagwizdać melodie swojej asystentce, która - załóżmy jest profesjonalistkę i
    dokona zapisu nutowego tejże melodii. No i pewnie autorem jest kompozytor, a
    nie asystentka. I mam pytanie - jak sie rozwiązuje takie kwestie, czy
    rzeczywiście nie liczy się autor "konceptu" a tylko ten który nada myśli
    fizyczną formę?

    Dziękuje i pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-11-28 19:59:11
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: "terrorysta" <t...@k...onet.pl>

    ?Ty jestes autorem pomyslu dziela a fotograf autorem. Vide prawo autorskie.
    Jako autor pomyslu tez masz prawo do wynagrodzenia.
    t.

  • 3. Data: 2010-11-28 20:20:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kerszon" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Witam
    >
    > Ponieważ nie umiem robić profesjonalnych zdjęć, zleciłem wykonanie
    > zdjęcia, a właściwie humorystycznego fotomontażu. Zdjęcie to chciałem
    > wysłać na konkurs satyryczny. (...)

    W opisanym przez Ciebie wyapdku możnaby ewentualne się zastanowić, czy nie
    jesteś współtwócą i część tych praw autoskich osobistych nie należy do
    Ciebie. Ale co do zasady raczej całkowite "wyeliminowanie" fotografa z praw
    autorskich osobistych nie będzie możliwe. Jeśli by to trafiło do sądu, to
    spodziewaj sie bardzo długiego i skomplikwoanego procesu.

  • 4. Data: 2010-11-29 08:03:12
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > W opisanym przez Ciebie wyapdku możnaby ewentualne się zastanowić, czy nie
    > jesteś współtwócą i część tych praw autoskich osobistych nie należy do
    > Ciebie.

    Tu akurat nie ma się nad czym zastanawiać. Dając pomysł jest twórcą bez
    wątpienia.

    > Ale co do zasady raczej całkowite "wyeliminowanie" fotografa z praw
    > autorskich osobistych nie będzie możliwe.

    Jest możliwe jeśli wykonanie zdjęcia nie niesie żadnego autorskiego wkładu.
    Takie zdjęcia dowodowe np. Można je zrobić zupełnie bez udziału fotografa za
    pomocą automatu, więc zlecając zrobienie tego fotografowi też można się
    umówić by działał jak automat.

    > Jeśli by to trafiło do sądu, to spodziewaj sie bardzo długiego i
    > skomplikwoanego procesu.

    Aha

  • 5. Data: 2010-11-29 08:04:53
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "terrorysta" <t...@k...onet.pl>

    > ?Ty jestes autorem pomyslu dziela a fotograf autorem.

    ROTFL on jest autorem a fotograf wykonawcą

    > Vide prawo autorskie. Jako autor pomyslu tez masz prawo do wynagrodzenia.

    A to konkurs był

  • 6. Data: 2010-11-29 08:08:16
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "kerszon" <j...@p...pl>

> [...]
    > asystentka. I mam pytanie - jak sie rozwiązuje takie kwestie, czy
    > rzeczywiście nie liczy się autor "konceptu" a tylko ten który nada myśli

    MZ musiałbyś skłonić fotografa do podpisania umowy z której jasno wynika, że
    całość pomysłu jest twoja a udział fotografa ogranicza się do zupełnie
    mechanicznego wykonania zdjęć. Wątpliwe by na coś takiego zgodził się
    zawodowy fotograf.

  • 7. Data: 2010-11-29 10:15:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Nov 2010, kerszon wrote:

    > pytanie - jak sie rozwiązuje takie kwestie, czy rzeczywiście nie liczy się
    > autor "konceptu" a tylko ten który nada myśli fizyczną formę?

    Hm.... grupa jest "dyskusyjna"... ;)

    Spraw widzę kilka.
    Pierwsza: sam sobie odpowiedz na pytanie, czy jakbyś powierzył
    wykonania innej osobie, to otrzymałbyś *identyczny* wynik?
    Chodzi o słowo "indywidualny" przy okazji cytatu w kolejnej sprawie:

    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29
    +++
    Art. 1.
    1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalnoœci twórczej
    o indywidualnym charakterze,
    <BACZNOŚĆ!>
    ustalony
    <spocznij>
    > w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartoœci, przeznaczenia
    > i sposobu wyrażenia (utwór).
    ---

    Było trzeba w jakiejś formie zapewnić owo "ustalenie", najlepiej poprzez
    utrwalenie w materii, dajmy na to na kartce, wtedy "utwór końcowy" miałby
    IMVHO cechy czegoś co nazywa się "utworem zależnym", aczkolwiek mógłby
    powstać spór czy takie "zamówienie" nie podpada pod "inspirację",
    przeczytaj art.2, również można by się pospierać czy Twój "opis
    koncepcyjny" nie będzie stanowił jedynie "idei" - sprawdź treść
    art.1.2[1]: "nie sš objęte ochronš odkrycia, idee, procedury[...]"

    Co do "ustalenia".
    IMO, oczywiście "ustaleniem" byłaby powtarzalna treść, np. wiersza,
    dowcipu itede, również jeśliby nie była "zapisana".
    Jeśli jednak mamy do czynienia z improwizacją, której sam autor
    powtórzyć nie umie, to... nie ma utworu :D
    Oczywiście jak ktoś taką improwizację nagra, utwór się pojawi :D
    (autorem jest oczywiście improwizator, a nie "utrwalacz", niemniej
    to "utrwalacz" zapewni warunek z ustawy).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-11-29 10:22:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Nov 2010, terrorysta wrote:

    > Ty jestes autorem pomyslu dziela

    Ekhm... teza wygląda na pasującą do grupy, bo grupa jest dyskusyjna :)

[...]
    ustalony w jakiejkolwiek postaci
    ^^^^^^^^
    ^^^^^^^^
    [...]
    2[1] Ochroną objęty może być
    wyłącznie sposób wyrażenia;
    ^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^
    nie sš objęte ochronš odkrycia, idee, procedury, metody i zasady
    działania oraz koncepcje matematyczne.
    ---

    Mówisz, że goły "pomysł" wypełnia warunek 'sposobu wyrażenia'?
    Nie wspominając o dość odważnej tezie "ustalenia" dla ustnie
    wyrażonego opisu (nie wątpię, że ktoś jest w stanie powtórzyć
    wiersz, ale "opis omawiany z głowy"??) - a pytający sugeruje,
    że tak właśnie zrobił.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-11-29 12:26:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid> napisał w wiadomości

    > Tu akurat nie ma się nad czym zastanawiać. Dając pomysł jest twórcą bez
    > wątpienia.

    Z tym "bez wątpienia" też można popolemizować. Istnieje kilka innych
    możliwości. No i pozostaje kwestia dowodowa - fotograf ma pewnie materiały
    źródłowe, a nasz pytający pewnie nie ma nic.

> [...]
    > fotografa za pomocą automatu, więc zlecając zrobienie tego fotografowi
    > też można się umówić by działał jak automat.

    Kluczowym problemem w tej naszej sytuacji jest brak umowy. Jakby była, to
    sądzę, że nie byłoby problemu.

  • 10. Data: 2010-11-29 12:26:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Nov 2010, niusy.pl wrote:

    > Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Tu akurat nie ma się nad czym zastanawiać. Dając pomysł jest twórcą bez
    > wątpienia.

    Wąpliwości wyraziłem w poście obok.
    Zechcesz się odnieść?
    1. pomysł IMO nie ma charakteru "ustalenia". Ów pomysł musiałby być
    tak dokładnie wyrażony, że zamówiony u różnych wykonawców
    dałby efekt "z dokładnością do rzemiosła". "Indywidualność"
    *nie* wystarcza do spełnienia definicji utworu, potrzebne
    jest jeszcze "ustalenie"! I najlepiej dowód na to ostatnie...
    (pisemny zapis albo jakoś inaczej utrwalona treść, mogąca
    służyć jako dowód)
    2. teza "w wersji adwokata fotografa": "zdjęcie jest tylko inspirowane
    pomysłem, to tak jakby mój klient powtórzył na zdjęciu pomysł
    malarski Leonarda da Vinci, na to zastrzeżenia ustawowego
    nie ma, wręcz przeciwnie, jest wyłączenie"

    Z pozostałym wyrażonymi przez Ciebie uwagami (tymi co już widzę
    w innych postach) się zgadzam.

> [...]
    > pomocą automatu, więc zlecając zrobienie tego fotografowi też można się

    Ale dobrze by było mieć tę umowę na piśmie ;)
    IMVHO co racja to racja - dodałbym jeszcze zrobienie *porządnej*
    fotkopii (i też najlepiej, jak autor oświadczy że dołożył staranności
    aby *wyłącznie* odwzorować pierwotną treść).
    Czyste, wysoko kwalifikowane (i być może wysoko opłacane) rzemiosło,
    bez śladu "indywidualizmu" :)

    pzdr, Gotfryd