  • 1. Data: 2008-06-02 21:54:54
    Temat: Praca w sobote raz jeszcze
    Od: Alan <s...@g...pl>

    Witam!
    W skrocie. Kolega ma umowe o prace. Tresc: "Pracodawca zatrudnil pana
    XXX bla bla na czas nieokreslony od dnia w pełnym wymiarze czasu pracy
    na stanowisku...."
    Na moj gust jest to tradycyjna umowa 5/8/40. Praca w sklepie/hurtowni
    z czesciami motoryzacyjnymi.
    Pracuje od poniedzialku do piatku po 8h (czyli 40h) i w soboty 4h.
    Problem jest jak w temacie z sobota bo pracodawca wymaga jego
    obecnosci i placi mu dodatkowo 50% wynagrodzenia za ten dzien. Ja nie
    moge sie doszukac podstawy prawnej takiego dzialania i wydaje mi sie
    to lamaniem prawa.

    Raz ze planowanie pracy odgornie na sobote jest nielegalne. Sobota nie
    jest okreslona ustawowo dniem wolnym od pracy wiec gdyby byl ustalony
    inny dzien w tygodniu wolny od pracy dany inny za sobote to wszystko
    bylo by zgodnie z prawem ale wolnego ktorego kolega nie dostaje.
    Nadgodizny to przeciez nie sa bo nie robi przykaldowo 10 zamiast 8.
    Lacznie wychodzi ze w tygodniu pracuje 44h.

    Przeczytalem ponizsze porady prawne dostepne w sieci i rozmwialem ze
    znajomym ktory studiuje prawo ale im wiec czytam i dyskutuje na ten
    temat tym mniej jasne jest dla mnie jak sprawa wyglada :)

    http://forumprawne.org/o,5,87298.htm

    http://www.rp.pl/artykul/131530.html

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Jak-to-jest-z-praca-
    w-sobote-1574349.html
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Jak-zaplanowac-praco
    wnikom-prace-w-sobote-1436581.html
    http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=pozy
    cja&id=24890
    http://www.rp.pl/artykul/131530.html

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Radzimy-Jak-prawidlo
    wo-wyplacac-wynagrodzenie-za-prace-w-nadgodzinach-13
    74512.html

  • 2. Data: 2008-06-02 22:26:43
    Temat: Re: Praca w sobote raz jeszcze
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Alan" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

    Opisany przez Ciebie fakt stanowi złamanie praw pracowniczych. Jeśli jest
    tam więcej, niż jeden pracownik, to powinno być planowane przykładowo tak,
    że na zmianę siedzą w tę sobotę po 50% osób, i dostają jeden dzień w
    miesiącu wolnego. Zgłosić do PIP, o ile nie da się dogadać z pracodawcą, że
    im się taki system nie podoba.

  • 3. Data: 2008-06-03 13:21:04
    Od: Alan <s...@g...pl>

    On 3 Cze, 00:26, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > że na zmianę siedzą w tę sobotę po 50% osób, i dostają jeden dzień w
    > miesiącu wolnego. Zgłosić do PIP, o ile nie da się dogadać z pracodawcą, że

    Jednym slowem polskie prawo nie normuje i nie dopuszcza do
    zatrudniania w soboty jako 6 dzien pracy z wynagrodzeniem +50%? Jedyna
    opcja to jakies nagle zdarzenie itp. i wtedy pracodawca musi dac dzien
    wolnego a jesli nie zdazy bo zbliza sie koniec okresu rozliczeniowego
    to przysluguje wynagrodzenie za ten dzien plus 100% i ew. dodatkowe
    pieniadze z tytulu powstalych nadgodzin (liczone takze x2)?

    Przy okiazji jak bedze to przy zalozeniu ze w sobote wypadnie 5 dzien
    pracy. Wtedy pracownik dostaje jeden dzien wolnego czy sobote
    traktujemy jako normalny dzien pracy i roliczenie jest identycznie z
    dniami pozostalymi?

  • 4. Data: 2008-06-03 13:25:53
    Od: Alan <s...@g...pl>

> [...]

    tak,
    > że na zmianę siedzą w tę sobotę po 50% osób, i dostają jeden dzień w

    Przykladowo to moze i tak ale rozumie ze to tez nie bylo by do konca
    zgodne z PP?

  • 5. Data: 2008-06-03 19:26:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Alan" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...

    Z prawa pracy nie jestem najmocniejszy, ale generalnie to zależy od
    przyjętego systemu organizacji czasu pracy. Co do samej zasady wolne możesz
    dostać również w poniedziałek i wówczas będziesz miał te 35 godzin
    wypoczynku z niedzielą. Istnieje cały szereg sytuacji, gdy konieczne jest
    zapewnienie całodobowej pracy (szpitale, zakłady o produkcji ciągłej) i
    przecież daje się to rozwiązać. nikt tam nikomu nadgodzin nie płaci.

  • 6. Data: 2008-06-04 00:34:08
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-06-03 21:26 Robert Tomasik pięknie wystukał/a:
> [...]
    > przyjętego systemu organizacji czasu pracy. Co do samej zasady wolne
    > możesz dostać również w poniedziałek i wówczas będziesz miał te 35

    Tylko, że za sobotę powinien dostać jeszcze te 50 %, bo odebrany
    poniedziałek to nie to samo co sobota.
    W niektórych supermarketach pewnie nie wypłacają za soboty i niedziele
    tych pieniążków, tzn. 50% a pracownicy nie upominają się o swoje dobro.

    --
    animka

  • 7. Data: 2008-06-04 19:50:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Animka" <a...@t...nie.ja.wp.pl> napisał w wiadomości

    Rzuć okiem na art. 147 kp.

  • 8. Data: 2008-06-05 00:39:21
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-06-04 21:50 Robert Tomasik pięknie wystukał/a:

    > Rzuć okiem na art. 147 kp.

    Rzuciłam.
    Tutaj jeszcze jest coś takiego:
    Pracodawca wyznacza pracownikom pracującym w niedziele lub święta dni
    wolne od pracy w zamian
    za te dni w obowiązującym ich harmonogramie. Jest to istotne z powodu
    różnych wysokości dodatku
    za pracę nadliczbową. Bowiem w przypadku pracy w godzinach nadliczbowych
    przypadających w dniu
    wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w niedzielę
    lub w święto, zgodnie z
    obowiązującym go rozkładem czasu pracy, przysługuje mu dodatek w
    wysokości 100% wynagrodzenia (art. 1511 § 1 K.p.).
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Rekompensata-za-prac
    e-w-niedziele-i-swieta-1768805.htmlhttp://www.bankie

  • 9. Data: 2008-06-05 15:21:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Animka" <a...@t...nie.ja.wp.pl> napisał w wiadomości

    Ale jeśli sobota będzie wynikać z grafiku, to nie będzie to praca w
    nadgodzinach.