  • 1. Data: 2006-02-19 21:09:32
    Temat: Potracenie z pensji bez zgody pracownika.
    Od: "Secio" <s...@p...NASERWERZEgazeta.pl>

    Witam!

    Czy ktos z grupowiczow moze mi powiedziec, czy pracodawca ma prawo potracic
    pracownikowi z pensji koszty na ktore mogl nieswiadomie narazic firme ? Mam
    na mysli na przyklad skradzione sprzet wykorzystywany do pracy (i skradziony
    w trakcie pracy), a powierzony przez pracodawce?
    W umowie nie ma zadnej klauzuli o odpowiedzialnosci za powierzone mienie.
    Mowiac o potraceniu, nie mam na mysli zmniejszeniu premii czy innych
    dodatkow, ale kwoty podstawowej wynagrodzenia.
    Jezeli ktos wie, na jaka dokladnie regulacje prawna nalezy sie powolac,
    bylbym tym bardziej wdzieczny.

    Dziekuje za pomoc,
    Mariusz

  • 2. Data: 2006-02-20 12:06:47
    Temat: Re: Potracenie z pensji bez zgody pracownika.
    Od: "MirekS" <X...@w...pl>

    Użytkownik "Secio" <s...@p...NASERWERZEgazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dodatkow, ale kwoty podstawowej wynagrodzenia.
    > Jezeli ktos wie, na jaka dokladnie regulacje prawna nalezy sie powolac,

    Kodeks Pracy
    Mirek

  • 3. Data: 2006-02-20 12:31:52
    Od: j...@b...pl

    > Użytkownik "Secio" <s...@p...NASERWERZEgazeta.pl> napisał w wiadomości

    > potracic

    Nie może. Powinien zgłosic przestępstwo do prokuratury, pochodzić troche po
    sądach, potem dochodzić ewentualnego odszkodowania przez komornika.

    Może się też próbować dogadac z pracownikiem - ale sam widzisz, jaką postawę
    przyjmuje pracownik.

    Ale generalnie rzecz biorąc - pracodawca nie może w takim przypadku
    nic potrącić z pensji pracownika. Idź do PiP. Pracodawca zapłaci karę,
    odda pieniądze. A potem w zalezności od temperamentu zadziała albo i ne
    dalej.

    Jagoda

  • 4. Data: 2006-02-20 15:48:09
    Od: " jb" <j...@W...gazeta.pl>

    Może - na podst. art. 124 kp.
    I na podst. par. 3 tego artykułu to ty musisz wykazać, że nie ponosisz winy za
    utratę sprzętu.

  • 5. Data: 2006-02-20 20:55:07
    Od: "Secio" <s...@p...NASERWERZEgazeta.pl>

    Użytkownik " jb" <j...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Może - na podst. art. 124 kp.
    > I na podst. par. 3 tego artykułu to ty musisz wykazać, że nie ponosisz
    > winy za
    > utratę sprzętu.

    Przeczytalem i zdecydowanie pisze tam, ze pracownik ponosi odpowiedzialnosc
    za sprzet. To w zasadzie nie ulegalo watpliwosci. Bardziej chodzilo o
    mozliwosc potracenia kosztow z pensji bez zadnego powiadomienia czy
    uzasadnienia dlaczego akurat tyle. Bo w taki sposob, gdy np. ukradna
    przedstawicielowi handlowemu samochod to pracodawca moze mu zostawic tylko
    minimalna pensje przez nastepne 5 lat powiedzmy ?

    Mariusz

  • 6. Data: 2006-02-20 21:20:13
    Od: "Secio" <s...@p...NASERWERZEgazeta.pl>

> [...]
    > np. ukradna przedstawicielowi handlowemu samochod to pracodawca moze mu
    > zostawic tylko minimalna pensje przez nastepne 5 lat powiedzmy ?

    Sam sobie odpowiem, bo moze ktos czyta ten watek, a moze ktos mnie poprawi:
    Pod linkiem: http://www.prawo-pracy.pl/artykul-60.html
    czytamy m. in.:
    "Nieważna jest zgoda pracownika na dokonywanie potrąceń z przysługującego mu
    wynagrodzenia za pracę należności obciążających pracodawcę (por. wyrok SN z
    dnia 12.09.2000 r. I PKN 22/00, OSNP 2002/7/159)."

    Z tego chyba moge wnioskowac, ze tym bardziej niemozliwe jest takie
    potracenie bez takiej zgody... ?

    Mariusz

  • 7. Data: 2006-02-20 22:43:28
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Secio* wypowiedziała te
    słowa:

    > Z tego chyba moge wnioskowac, ze tym bardziej niemozliwe jest takie
    > potracenie bez takiej zgody... ?

    Nie chce mi się teraz grzebać w kp ale potrącenie z wynagrodzenia może
    nastąpić wyłącznie na podstawie wyroku sądowego, zgody pracownika, w
    przypadku kar dyscyplinarnych i czegoś tam jeszcze.
    Jeśli pracodawca uważa, że pracownik utracił sprzęt będzie musiał albo
    uzyskać jego zgodę albo pójść do sądu po wyrok.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: 502defunk ||| JID: o...@j...org |||

  • 8. Data: 2006-02-22 11:02:49
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    > uzasadnienia dlaczego akurat tyle. Bo w taki sposob, gdy np. ukradna
    > przedstawicielowi handlowemu samochod to pracodawca moze mu zostawic tylko
    > minimalna pensje przez nastepne 5 lat powiedzmy ?

    Nie moze :) Moze "zajac" pensje na maksymalnie 3 miesiace.

    Jacek