  • 11. Data: 2002-02-25 13:19:22
    Temat: Re: Polskie normy online - gdzie?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Feb 2002, Gwidon S. Naskrent wrote:

    >+ On Sun, 24 Feb 2002, ppinq wrote:
    >+
    >+ > "Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego:
    >+ > 1) akty normatywne lub ich urzędowe projekty,
    >+
    >+ PN nie są aktem normatywnym, ponieważ nie wydają ich organy
    >+ administracji państwowej lub samorządowej.

    Mogę założyć że nie są dla mnie źródłem ŻADNEGO prawa ?
    (Konstytucja, "źródłami prawa są", czyli resztę można....)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2002-02-25 15:51:24
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Mon, 25 Feb 2002, Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

    > Mogę założyć że nie są dla mnie źródłem ŻADNEGO prawa ?

    PN nie są źródłem prawa, tak samo jak nie są nimi umowy cywilnoprawne. Są
    to pewne wyznaczniki jakości które stosuje się w produkcji i obrocie
    gospodarczym. Pod tym względem mają rolę zbliżoną do prawa zwyczajowego.

    Nie jestem pewien czy nieprzestrzeganie PN _zawsze_ skutkuje sankcjami (w
    postaci np. niedopuszczenia towaru do obrotu).

    > (Konstytucja, "źródłami prawa są", czyli resztę można....)

    Owszem, wyliczenie w konstytucji ma charakter zamknięty. Co nie znaczy że
    zwyczaj czy zasady współżycia społecznego są zupełnie nieistotne dla
    kształtowania treści stosunków prawnych, jednak możliwość ich
    uwzględnienia musi wynikać z prawa stanowionego.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 13. Data: 2002-02-25 16:03:23
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

> [...]
    >
    > Nie jestem pewien czy nieprzestrzeganie PN _zawsze_ skutkuje sankcjami (w
    > postaci np. niedopuszczenia towaru do obrotu).

    Nie do końca, vide art. 19 ustawy o normalizacji (wklejam poniżej). Jest
    sporo aktów wykonawczych do ust. 2, sporo ustaw, o których mowa w ust. 3
    tego przepisu.

    Pozdrawiam, Marcin.

    Art. 19. 1. Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne, z zastrzeżeniem ust. 2
    i 3.
    2. Ministrowie w sprawach należących do zakresu ich działania i po uzyskaniu
    opinii lub na wniosek Komitetu mogą, w drodze rozporządzenia, wprowadzić
    obowiązek stosowania Polskiej Normy, gdy dotyczy ona w szczególności:
    1) ochrony życia, zdrowia, mienia, bezpieczeństwa pracy i użytkowania,
    2) ochrony środowiska,
    3) wyrobów zamawianych przez organy państwowe.
    3. Stosowanie Polskich Norm jest również obowiązkowe, jeżeli normy te
    zostaną powołane w ustawach.
    4. Obowiązek stosowania, o którym mowa w ust. 2 i 3, dotyczyć może grupy
    norm, jednej normy lub jej części, a także pełnego lub ograniczonego zakresu
    jej stosowania. Normy te są wprowadzane w języku polskim.
    5. W planach prac normalizacyjnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2,
    wskazywane są projekty Polskich Norm przewidywanych do obowiązkowego
    stosowania.

  • 14. Data: 2002-02-25 19:44:59
    Od: R...@r...pl (Renata Gołębiowska)

    On Sun, 24 Feb 2002 00:01:26 +0100, Piotrek S. <s...@a...waw.pl> wrote:
    Bibliotekę Główną Politechniki Warszawskiej. Mają tam
    >normy oczywiście nie wszystkie ale sporo. Nie wolno norm kserować ale
    >przecież istnieją kopiarki samoobsługowe ;)

    Oczywiście, że można kserować, ale tylko normy obowiązkowe.
    Sprawdzałam na własnej skórze.

    Renata

  • 15. Data: 2002-02-25 22:56:37
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Feb 2002, Gwidon S. Naskrent wrote:

> [...]
    >+ Nie jestem pewien czy nieprzestrzeganie PN _zawsze_ skutkuje sankcjami (w
    >+ postaci np. niedopuszczenia towaru do obrotu).

    Nie zawsze, to pewne; PN pt. "kodowanie polskich znaków"
    wiadomy producent software (nie on jeden) zastosował do
    podatrcia we wiadomym miejscu i nikt nikogo nie wsadza
    do więzienia.
    Problem w tym że jak chcę wykopać rów, a na nieszczęście
    on się "obsunie" to zostanę potraktowany "nieprzestrzeganiem
    norm budowlanych". Inaczej: "polskich norm" !

> [...]
    >+ kształtowania treści stosunków prawnych, jednak możliwość ich
    >+ uwzględnienia musi wynikać z prawa stanowionego.

    Zdaje się że właśnie tu jest problem...
    Ktoś tu rzucał przykładami (prawa budowlanego, na przykład)
    ale paragrafów nie podał ;>, a szkoda.

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (pamiętający kto to "rzucał przykładami")

  • 16. Data: 2002-02-25 23:02:42
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Feb 2002, KRZEM wrote:
    [...]
    >+ Nie do końca, vide art. 19 ustawy o normalizacji (wklejam poniżej).

    Thx. za konkret.
    Czy (twoim zdaniem) da się ust. 2 wciągnąć pod łamanie
    Konstytucji ? (akty NIE SĄ dostępne "publicznie", a pamiętam
    jak za rządów prem.Mazowieckiego rozgłaszano że "koniec
    z obowiązkiem przestrzegania prawa którego obywatel nie
    może znać" !)
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ 3) wyrobów zamawianych przez organy państwowe.

    Pip,pip,pip... ZUS !
    (tu mi kaktus jak wiadomy program używa pod wiadomym systemem
    wiadomej normy dot. kodowania pl. literek !)
    [...]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 17. Data: 2002-02-26 00:26:46
    Od: killer_of_expierd <k...@a...com>

    On Mon, 25 Feb 2002 00:50:41 +0100, Jacek <g...@p...onet.pl>
    wrote:

    dla przypomnienia:

    http://groups.google.com/groups?hl=pl&selm=3bb43f1d%
    241%40newspilot.put.poznan.pl

    "Jacek" <g...@p...onet.pl>

    Imie i nazwisko: Dariusz Slawiec
    Telefon: +48 32 266 xx x8
    Adres: 41-200 Sosnowiec, ul. Koscielna 4x, m.x
    Pseudonimy: Expert, Dariusz, Jacek, Pastor, DariusJ, etc
    Urodzony: szacunkowo kolo 1965-70 lub nieco wczesniej
    Zamieszkanie: Katowice,mieszka z matka lub babcia (?)
    Wyksztalcenie: prawdopodobnie studia na Politechnice lub
    Uniwersytecie Slaskim
    Zawod: nie ma stalej pracy, dorywcze
    interesy,tlumaczenia z niemieckiego?
    (tzw ofiara transformacji po 1989 )
    Znak rozpoznawczy: jaka sie i kuleje. Masturbuje sie w kazdej wolnej
    chwili, wykazuje pociag do
    latajacych czajnikow z granitu,
    nieletnich i owiec.
    Znak rozpoznawczy (newsgroup): nadaje z hosta NNTP
    pd57.katowice.sdi.tpnet.pl
    Znane schorzenia: z wzgledu na prawie codzienny samogwalt
    intelektualny cierpi na zanik szpiku
    kostnego.

    kill the expierd i psom na pozarcie rzucic !

  • 18. Data: 2002-02-26 10:00:04
    Od: m...@n...spam.softax.com.pl (Mikolaj.)

    Popatrzmy jak killer_of_expierd zapodaje na pl.soc.prawo:
    >Imie i nazwisko: Dariusz Slawiec
    >Telefon: +48 32 266 xx x8
    >Adres: 41-200 Sosnowiec, ul. Koscielna 4x, m.x

    A dokładnie: Dariusz Sławiec, telefon: +48 32 266 99 48
    adres: 41-200 Sosnowiec, ul. Kościelna 46, m. 1

    --
    =< Mikolaj Milewicz >=|Time in the past runs faster than in the future|
    Carina E 2.0 GSX600F| Do not use my message for commercial purposes |

  • 19. Data: 2002-02-26 17:37:38
    Od: R...@r...pl (Renata Gołębiowska)

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> wrote:
> [...]
    > Czy (twoim zdaniem) da się ust. 2 wciągnąć pod łamanie
    >Konstytucji ? (akty NIE SĄ dostępne "publicznie", a pamiętam

    Jak to nie są? Przecież są w bibliotekach.

    Renata