-
1. Data: 2002-02-23 15:23:36
Temat: Poczta Polska - reklamacja
Od: "Rafal" <m...@f...net>
Witam
Wie ktos moze jaki czas ma Poczta Polska na rozpatrzenie reklamacji i
wyplate odszkodowania za zgubiona przesylka?
-
2. Data: 2002-02-26 07:56:34
Temat: Re: Poczta Polska - reklamacja
Od: "marlid" <m...@p...com>
>Witam
>
>Wie ktos moze jaki czas ma Poczta Polska na rozpatrzenie reklamacji i
>wyplate odszkodowania za zgubiona przesylka?
>
>
Tryb postępowania reklamacyjnego na poczcie określaja następujące przepisy:
Dz.U.96.40.173
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 15 marca 1996 r.
w sprawie warunków korzystania z usług pocztowych o charakterze powszechnym.
Rozdział 10
Postępowanie reklamacyjne
§ 64. Reklamacją jest zgłoszenie roszczenia przewidziane w ustawie o łączności
lub przepisach wydanych w jej wykonaniu z tytułu niewykonania lub
nienależytego wykonania przez podmiot usługi pocztowej o charakterze
powszechnym.
§ 65. 1. Do zgłoszenia reklamacji uprawniony jest nadawca.
2. Reklamację może wnieść także adresat w wypadku, kiedy nadawca zrzeknie się
na jego rzecz swego prawa do dochodzenia roszczeń, albo w wypadku, kiedy
adresat już przyjął adresowaną do niego przesyłkę lub przekaz pocztowy.
3. Jeżeli adresat, przez przyjęcie przesyłki lub przekazu pocztowego, nabył
prawo do roszczenia o odszkodowanie, to może zrzec się tego prawa na rzecz
nadawcy.
§ 66. Reklamacja może dotyczyć w szczególności:
1) zaginięcia listu poleconego, listu wartościowego lub paczki
pocztowej,
2) niedoręczenia przekazu pocztowego,
3) ubytku lub uszkodzenia zawartości listu poleconego, listu
wartościowego lub paczki pocztowej,
4) opóźnionego doręczenia przesyłki ekspresowej, przekazu
pocztowego nadanego jako ekspresowy lub telegraficzny,
5) niewidocznych przy odbiorze uszkodzeń przesyłki,
6) zepsucia się zawartości paczki pocztowej ekspresowej,
przeznaczonej dla odbiorcy zamieszkałego w miejscowym obszarze pocztowym,
które nastąpiło w wyniku opóźnionego jej doręczenia.
§ 67. 1. Reklamacja może być wniesiona w każdej jednostce organizacyjnej
podmiotu.
2. Reklamację rozpatruje jednostka organizacyjna podmiotu, bezpośrednio
nadzorująca placówkę nadawczą, w której została przyjęta do przewozu i
doręczenia reklamowana przesyłka lub przekaz pocztowy.
§ 68. 1. Osoba, o której mowa w § 65, ma prawo wnieść reklamację po
stwierdzeniu nienależytego wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Reklamację z tytułów, o których mowa w § 66 pkt 1 i 2, można wnieść nie
wcześniej niż po upływie siedmiu dni, licząc od dnia następnego po dniu
nadania.
3. Niedziel i świąt będących ustawowo dniami wolnymi od pracy oraz ustalonych
odrębnie dodatkowych dni wolnych od pracy nie wlicza się do terminów
określonych w ust. 2.
4. Reklamację można wnieść nie później niż przed upływem 12 miesięcy, licząc
od dnia następnego po dniu wydania potwierdzenia nadania.
5. Bieg przedawnienia zawiesza się na okres postępowania reklamacyjnego.
§ 69. 1. Reklamację wnosi się w formie pisemnej lub do protokołu oraz w każdej
innej formie dopuszczonej przez podmiot.
2. Reklamacja musi zawierać:
1) nazwę albo imię i nazwisko oraz adres reklamującego,
2) tytuł reklamacji z odpowiednim uzasadnieniem,
3) udokumentowane uprawnienie do dochodzenia roszczenia,
4) oryginał potwierdzenia nadania,
5) kwotę roszczenia,
6) wykaz załączonych dokumentów,
7) podpis reklamującego.
3. Osoba wnosząca reklamację z tytułów określonych w § 66 pkt 3-5 obowiązana
jest dodatkowo załączyć opakowanie reklamowanej przesyłki rejestrowanej.
§ 70. Reklamację złożoną przez osobę nie uprawnioną traktuje się jak nie
wniesioną, o czym podmiot powiadamia reklamującego w terminie 14 dni od dnia
złożenia reklamacji, informując go o możliwości wniesienia reklamacji przez
osobę uprawnioną.
§ 71. 1. Jeżeli reklamacja nie odpowiada przepisom § 69 i 70, podmiot jest
zobowiązany w ciągu 14 dni od dnia wniesienia reklamacji zażądać od
reklamującego odpowiedniego uzupełnienia jej w terminie jednego miesiąca od
daty doręczenia takiego żądania.
2. Niespełnienie żądania, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za odstąpienie od
reklamacji, o czym podmiot powiadamia reklamującego w terminie 60 dni od dnia
doręczenia żądania, o którym mowa w ust. 1.
§ 72. 1. Okres załatwiania reklamacji nie może być dłuższy niż 3 miesiące.
2. Okres, o którym mowa w ust. 1, liczy się od dnia wniesienia reklamacji
przez osobę uprawnioną lub od dnia uzupełnienia reklamacji w trybie § 71 ust.
1.
§ 73. O wyniku załatwienia reklamacji podmiot zawiadamia reklamującego,
podając w razie:
1) uznania roszczenia - kwotę odszkodowania oraz termin i sposób
przekazania należności,
2) oddalenia lub częściowego uznania roszczenia:
a) podstawę prawną,
b) informację o prawie i trybie dalszego dochodzenia roszczeń w drodze
odwołania do nadrzędnej jednostki organizacyjnej podmiotu albo w drodze
postępowania sądowego.
pzdr
marek
--
============= P o l N E W S ==============
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl