  • 1. Data: 2005-10-20 14:59:44
    Temat: Podział mieszkania po rozwodzie
    Od: " Kornelia" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,
    Mam pytanie dotyczące powyższego tematu. Sytuacja jest następująca: Przed
    zawarciem małżeństwa mąż był głównym i jedynym najemcą mieszkania
    komunalnego, do którego po ślubie wprowadziła się jego żona. Po niedługim
    czasie(z inicjatywy żony)mieszkanie to zostało wykupione za kwotę dużo niższą
    niż rynkowa wartość mieszkania. Pieniądze na ten zakup pochodziły od matki
    żony. Po 12 latach małżeństwa mąż chce się rozstać, ponieważ związał się z
    inną kobietą. Wprawdzie małżonkowie podjęli już decyzję o rozwodzie, ale nie
    złożyli jeszcze formalnego wniosku. Teraz żona twierdzi, że mieszkanie jest
    wyłącznie jej własnością i żąda od męża, aby jak najszybciej wyprowadził się,
    albo dał jej sumę odpowiadającą wartości mieszkania na wolnym rynku. Powołuje
    się przy tym na ewentualne orzeczenie sądu o jego o winie oraz na fakt, że to
    z jej pieniędzy mieszkanie to zostało wykupione.
    Moje pytanie w związku z tym: czy w takiej sytuacji żona ma wyłączne prawo do
    tego mieszkania? Jeszcze dodam, że przed ślubem nie była spisywana intercyza.
    Małżeństwo to jest bezdzietne.

    Z góry bardzo dziękuję
    Kornelia

  • 2. Data: 2005-10-21 06:21:38
    Temat: Re: Podział mieszkania po rozwodzie
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Nie.

  • 3. Data: 2005-10-21 17:50:48
    Od: Harry <U110936510538200_USUNTO_@_WYTNIJTO_neostrada.pl>

    pierwszy i podstawowy blad to to , ze pewnie mieszkanie jest kupione na
    oboje malzonkow, jesli jest taka sytuacja ze kasa pochodzi od rodzicow
    jednego z malzonkow to on powinien kupic na siebie to mieszkanie, wtedy
    mieszkanie pozostanie majatkiem odrebnym zony, zakupionym z jej
    odrebnego majatku, czyli pieniedzy od matki, a tak jak tu udowodnisz, ze
    pieniadze byly dla corki a nie na wspolne mieszkanie??
    z drugiej strony dochodzi kwestia darowizny, byl zaplacony podatek jak
    dostali malzonkowie kase od mamy?? ;)
    Ten blad moze kosztowac kobiete troche kasy, dlatego najlepiej jest
    kupowac rzeczy osobno, czesc na meza, czesc na zone, wtedy kazdy zabiera
    swoje zabawki i wychodzi z piskownicy.

    --
    Pozdro Harry
    gg 833844

  • 4. Data: 2005-10-24 22:13:38
    Od: " " <k...@W...gazeta.pl>

    Dziękuję za odpowiedź. Rozumiem, że żona nie ma wyłącznego prawa do
    mieszkania _przed_ orzeczeniem rozwodu. A co po rozwodzie? Czy mąż
    może decyzją sądu zostać pozbawiony prawa do dalszego przebywania w
    tym mieszkaniu? Zakładam, że mąż nie ma żadnego innego mieszkania,
    czyli znalazłby się na bruku. Zakładam też, że zostanie orzeczony
    rozwód z winy męża.
    Jeśli chodzi o wkład żony w kupno mieszkania, okazało się, że jej pieniądze
    nie pochodziły od matki, lecz ze sprzedaży poprzedniego jej mieszkania.
    Mieszkanie komunalne męża zostało wykupione za niewielką kwotę, tj. za 85 000
    zł(jeszcze przed denominacją), co stanowiło tylko niewielki procent wartości
    rynkowej. Obecna wartość mieszkania wynosi ok. 200 000zł. Czy ma to jakieś
    znaczenie przy ewentualnym podziale mieszkania po rozwodzie? Przecież to
    tylko dzięki temu, że mąż był głównym najemcą mieszkania komunalnego, można
    je było wykupić za tak niską kwotę.

    Z góry dziękuję za odpowiedź
    Kornelia