  • 1. Data: 2007-11-13 15:11:46
    Temat: PA - ponowna publikacja bez zgody
    Od: "Photo M" <p...@n...pl>

    Witam ponownie,
    przeglądając ostatnio forum użytkowników Canona napotkałem dziwny post.
    Chodzi o wypowiedź Viteza.
    "Utwor raz opublikowany mozna "podebrac" i publikowac ponownie pod warunkiem
    podania autora, bez koniecznosci pytania sie go o zgode. Rozumiem urazona
    dume ale naprawde nie masz o co kotow drzec a w sadzie bys przegral. EOT bo
    OT."
    tutaj link: http://tinyurl.com/3yva48
    Coś się zmieniło? Czy gość ma rację? Do tej pory wydawało mi się, że można
    publikować, ale tylko w przypadku gdy jest się prasą, radiem lub telewizją i
    za wykorzystanie tego utworu i tak należy się wynagrodzenie. Czy dobrze
    myślę, czy jednak niejaki Vitez ma rację?
    Pozdrowienia
    Photo M.

  • 2. Data: 2007-11-13 15:12:48
    Temat: Re: PA - ponowna publikacja bez zgody
    Od: "Photo M" <p...@n...pl>

    Użytkownik "Photo M" napisał w wiadomości
> [...]
    > i za wykorzystanie tego utworu i tak należy się wynagrodzenie. Czy dobrze
    > myślę, czy jednak niejaki Vitez ma rację?

    Zapomniałem dodać, że według moich informacji to dotyczy zresztą tylko
    aktualnych materiałów reporterskich.

  • 3. Data: 2007-11-13 16:01:47
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Photo M napisał(a):
> [...]
    > za wykorzystanie tego utworu i tak należy się wynagrodzenie. Czy dobrze
    > myślę, czy jednak niejaki Vitez ma rację?

    Nie należy się wynagrodzenie w ramach dozwolonego użytku (o ile ustawa
    stwierdza, że się jednak należy). Dozwolony użytek to nie jest
    pojęcie ściśle zdefiniowane: wiadomo tylko, że nie może on godzić
    w słuszne interesy twórcy. Czy Vitez ma rację: to ciężko powiedzieć,
    skoro nie wiemy o jaki utwór chodzi i jak został wykorzystany, no
    i czy sąd uzna, że godzi czy nie.

    Aktualne materiały prasowe wolno przedrukowywać/retransmitować
    w mediach bez zgody autora, ale twórcy wynagrodzenie się należy (tak
    stwierdza ustawa): ustawodawcy chodziło tu o to, aby ważne informacje
    mogły swobodnie się szybko rozejść zanim się zdezaktualizują, a
    dobijanie się do twórcy z pytaniem o zgodę to znaczne utrudnienie.
    Potem oczywiście się rozliczają: w razie sporu rozlicza ich sąd.

    R.

  • 4. Data: 2007-11-13 23:07:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 13.11.2007 Photo M <p...@n...pl> napisał/a:
> [...]
    > dume ale naprawde nie masz o co kotow drzec a w sadzie bys przegral. EOT bo

    Nie mogę się dostać...

> [...]
    > za wykorzystanie tego utworu i tak należy się wynagrodzenie. Czy dobrze
    > myślę, czy jednak niejaki Vitez ma rację?

    Bezwarunkowo nie można. Można np. zgodnie z art. 29. Co do "raz
    opublikowany" to warunek rozpowszechnienia jest pierwotny do każdego
    przypadku użytku dozwolonego (patrz art. 23), ale to nie oznacza, że jest
    to warunek jedyny.

    --
    Marcin