  • 1. Data: 2004-01-19 12:01:07
    Temat: Opłata za założenie KW i wpis do hipoteki
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

    W akcie notarialnym umowy kupna mieszkania (ryenk wtórny, blok) stoi, że
    pobrano opłatę (m.in.) za:

    1) na podstawie $1 Rozp. M.Spraw. w sprawie określenia wysokości wpisów w
    sprawach cywilnych (...) oraz (...) w sprawie określenia ulgowych stawek
    opłat sądowych oraz zwolnień od tych opłat w sprawach o zabezpieczenie
    należności z tytułu udzielanych przez banki kredytów, pożyczek (...) -
    332zł.

    I to jest opłata za założenie KW, tak?

    Bo po złożeniu aktu do Wydziału Ksiąg Wieczystych przyszło mi zawiadomienie
    z tegoż wydziału, że mam wpłacić 332zł tytułem opłaty za "założenie KW i
    wpis do hipoteki".

    Proszę o informację, czy w przypadku zakupu mieszkania na rynku wtórnym i
    zakładaniu dla niego KW (na ten lokal), opłatę tego typu należy uiścić
    dwukrotnie? Zaznaczam, że chodzi o taką samą wartość (332zł). Czy może pani
    z wydziału nie dojrzała, że w/w opłata została uiszczona?

    Z góry dzięki za informacje.
    Pozdrr.,
    Boa.

  • 2. Data: 2004-01-20 08:07:00
    Temat: Re: Opłata za założenie KW i wpis do hipoteki
    Od: artec <a...@o...pl>

    ZTCP u notariusza placisz za zlozenie wniosku do sadu o zalozenie
    ksiegi, i ten wniosek sklada pozniej notariusz, a po jakims czasie gdy
    wpis zostaje dokonany, dostajesz wezwanie z sadu do wniesienia oplaty za
    dokonanie wpisu i zalozenie ksiegi.

    Oplata u notariusza jest to jakas niewielka kwota (100-200-300 ?) a
    oplata za wpis w sadzie jest o ile pamietam liczona od wartosci
    nieruchomosci (1000-2000-3000).
    Dlaczego w Twoim przypadku kwoty sa jednakowe? nie wiem.

    Ale o ile pamietam przy tego typu czynnosci zawsze placisz 2x. Raz u
    notariusza (za wniosek do sadu i inne podobne duperele) a potem juz
    oplata sadowa za zalozenie ksiegi.
    IMHO nie me mozliwosci, aby notariusz pobral kase za ta druga czynnosc i
    przekazal ja potem dla sadu.

    Art.

  • 3. Data: 2004-01-20 11:53:05
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

    Już wiem. Wg sądu, notariusz pobrał za małą opłatę za wpis do hipoteki (czy
    za jej założenie, nieważne w tej chwili) - wg sądu powininen pobrać 1/10
    wpisu (czy czegośtam), a pobrał 1/20 - stąd różnica dwukrotna.

    Ale mimo wszystko nie jestem pewien, czy czasem za spółdzielcze prawo do
    lokalu nie powinno się pobierać 1/20. Muszę to sprawdzić. A może ktoś wie?

    Boa.