  • 1. Data: 2007-04-06 12:07:37
    Temat: Opieka nad starszą osobą - Możliwość zmiany testamentu.
    Od: "BarT_PL" <g...@g...com>

    Witam

    Od ponad 10 lat moja mama opiekuje się starszą osobą (pomaga
    finansowo, opiekuje się, itd.) .
    Kilka lat temu spisano testament (w obecności notariusza) w którym po
    śmierci wszystkie dobra przechodzą na rzecz mojej mamy.
    Poza tym testamentem nie ma żadnego innego dokumentu. Obecnie stan
    babci znacznie się pogarsza, nie poznaje ludzi i wymaga praktycznie
    ciągłej opieki (ma 90 lat).

    Boję się że ktoś (np. sąsiadka) może ją namówić do spisania nowego
    testamentu. Jak zabezpieczyć się przed taką możliwością?

    Babcia obecnie nic nie podpisze i nie ma mowy żeby namówić ją na
    powtórne pójście do notariusza i spisanie umowy o dożywocie.

    Czy jeśli sam sporządzę jakąś umowę bez udziału notariusza będzie ona
    ważna? Jak mogę zabezpieczyć się przed podważeniem testamentu (babcia
    nie ma żadnej rodziny).

    Czy jeśli jej stan nadal będzie się pogarszał mogę decydować o jej
    dalszym losie i ewentualnym umieszczeniu w hospicjum zakładzie?

    Z góry dziękuje za pomoc :-)

  • 2. Data: 2007-04-06 12:12:44
    Od: "GooRe" <g...@g...pl>

    Użytkownik "BarT_PL" <g...@g...com> napisał w wiadomości
    .com...
    > Witam
    > Od ponad 10 lat moja mama opiekuje się starszą osobą (pomaga
    > finansowo, opiekuje się, itd.) .
    Swietnie.

    > Czy jeśli jej stan nadal będzie się pogarszał mogę decydować o jej
    > dalszym losie i ewentualnym umieszczeniu w hospicjum zakładzie?
    > Z góry dziękuje za pomoc :-)

    Pomoge :>
    Idz sie utop pijawko.

    GooRe.

  • 3. Data: 2007-04-06 13:48:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "BarT_PL" <g...@g...com> napisał w wiadomości
    .com...

    Skoro - jak piszesz - babcia w zasadzie jest niekontaktowa,. to ani umowa
    notarialna ani sporządzona przez Ciebie nie będzie ważna.

  • 4. Data: 2007-04-06 14:01:58
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    > Skoro - jak piszesz - babcia w zasadzie jest niekontaktowa,. to ani umowa
    > notarialna ani sporządzona przez Ciebie nie będzie ważna.

    No ale któś to musi stwierdzić. A jak sąsiad przyprowadzi świadków wobec
    których babcia stwierdzi, że przekazuje po swojej śmierci wszystko dla Y. A
    w sądzie świadkowie powiedzą, że babcia była w super formie, to co będzie?.
    --
    Maluch

  • 5. Data: 2007-04-06 15:17:53
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

[...]

    Co do leczenia to możesz decydować. Wygląda na to, że jesteś tzw. opiekunem
    faktycznym, który to opiekun umocowany jest w ustawie o zawodzie lekarza
    art.31, który m.in mówi:
    "Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o opiekunie faktycznym, należy przez
    to rozumieć osobę wykonującą, bez obowiązku ustawowego, stałą pieczę nad
    pacjentem, który ze względu na wiek, stan zdrowia albo swój stan psychiczny
    pieczy takiej wymaga."

    Jako opiekun faktyczny możesz zawezwać lekarza i to różnej specjalności, czy
    zawieść do niego. Co do domu opieki, to chyba opiekun ustawowy musi być lub
    sąd.
    --
    Maluch

  • 6. Data: 2007-04-06 18:30:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maluch" <n...@m...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sądzie świadkowie powiedzą, że babcia była w super formie, to co będzie?.

    Generalnie niewiele. Babcia musiała by tę wolę skreślić własnoręcznie - art. 949
    kc. Zamiennie musieli by przyprowadzić wójta, burmistrza itd. - art. 951 kc. - i
    w jego oraz tych dwóch świadków obecności babcia musiała by swą wolę ujawnić.
    Potem protokół i jeszcze podpis babci.

  • 7. Data: 2007-04-06 19:01:38
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

> [...]
    > art. 951 kc. - i w jego oraz tych dwóch świadków obecności babcia musiała
    > by swą wolę ujawnić. Potem protokół i jeszcze podpis babci.

    No niekoniecznie. Jak ma być przekręt, to do tego nadaje się tylko art 952
    par. 3. Tu jest małe utrudnienie te 6 m-cy od otwarcia, ale jak będą dobrze
    znali topografię chaty, to jak udowodnisz, że tam nie byli i nie słyszeli.
    Dlatego też moim zdaniem trzeba lekarza dla babci, który gdzieś w karcie
    pacjenta odnotuje stan psychiczny.
    --
    Maluch

  • 8. Data: 2007-04-07 07:56:31
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    GooRe wrote:

    > Idz sie utop pijawko.
    >
    > GooRe.

    czy ja wiem... ja znalem przyklad z mojej rodziny: byli chamscy dla babci
    (spokrewnionej), cale zycie "na pienku" z nimi byla, jak jej siadlo na
    substancje szarą to zapisala im caly dom, co wyszlo po jej smierci, a mojemu
    ojcu ktory _bezinteresownie_ pomagal jej jak mogl ostalo sie cos tam
    ustawowego, nie znam sprawy. Z domu zniknely tez rozne cenne rzeczy tej osoby.
    I to sa pijawy :)

  • 9. Data: 2007-04-07 11:35:23
    Od: "BarT_PL" <g...@g...com>

    > Idz sie utop pijawko.
    >
    > GooRe.

    Jesli zależało by mi na śmierci babci to pewnie nie opiekował by się
    nią nikt tyle lat.
    Nie chce jej oddawać do zakładu ale w momencie kiedy będzie wymagać
    całodobowej opieki to nie będę jej w stanie zapewnić.
    Dlatego staram się znaleźć jak najlepsze rozwiązanie.

    Ostatnio opiekunka z pomocy społecznej proponowała babci żeby
    sprzedała mieszkanie i zamieszkała z nią... dlatego się boje bo babcia
    da jej mieszkanie a potem?

  • 10. Data: 2007-04-11 09:37:27
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 6 kwi o godzinie 21:01, na pl.soc.prawo, Maluch napisał(a):

> [...]
    > Dlatego też moim zdaniem trzeba lekarza dla babci, który gdzieś w karcie

    Po zgonie?
    Ciężko by było.

    --
    Herbi