    From: "Idiom" <i...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Opieka nad dzieckiem, pod nieobecność matki
    Date: Thu, 20 Aug 2009 18:44:07 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    Mam pytanie "prewencyjne" - mam nadzieję, że nie stanę wobec takiej sytuacji,
    ale wolę wcześniej się zabezpieczyć. Może podpowiecie mi jak?

    Wychowuję sama syna (obecnie - 10-letniego). Z formalnego punktu widzenia
    dziecko ma tylko mnie - formalnie nikt nie jest ojcem, faktycznie - od niemal
    10 lat dziecko nie ma kontaktu z biologicznym ojcem.

    Z powodu pracy, mniej-więcej dwa razy do roku muszę wyjechać na 4-5 dni za
    granicę.

    Do tej pory sytuacja była prosta - syn był przeze mnie odwożony do moich
    rodziców i spędzał ten czas z nimi.

    Teraz się nieco pokomplikowało. Z jednej strony - mam orzeczenie psychologa o
    tym, że kontakty z dziadkami działają na szkodę dziecka (i od kilku miesięcy
    kontaktów osobistych nie ma). Z drugiej strony - od półtora roku w życiu moim
    i dziecka jest mój partner, z którym syn ma regularny kontakt i pewną więź.

    Aktualnie jeszcze nie, ale podczas najbliższego mojego wyjazdu mój partner
    będzie już na stałe mieszkał z nami i naturalne wydaje się, że przejmie opiekę
    nad dzieckiem na te kilka dni.

    Ale jak załatwić formalnie poświadczenie tego, że powierzam mu opiekę nad
    synem?

    Obawiam się jednej sytuacji. Moi rodzice mają z wnukiem kontakt telefoniczny.
    Zapewne dowiedzą się, że podczas mojego wyjazdu zostaje z moim partnerem.
    Ponieważ sytuacja ostatnio między nami (mną i rodzicami) była napięta, obawiam
    się, że pod moją nieobecność pojawią się w moim domu, np. z policją, udowodnią
    swoje pokrewieństwo z dzieckiem, wykażą, że wnuk jest z człowiekiem nie
    mającym formalnie żadnych praw i obowiązków, i zabiorą go ze sobą, w świetle
    prawa.

    Co powinnam zrobić, żeby tego uniknąć? Jakie rozwiązanie pozwoliłoby
    uniemożliwić zmianę mojej decyzji? Jakieś oświadczenie sporządzone przez
    notariusza?

    Dzięki

    Pozdrawiam

    Monika