    From: "brett" <b...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: nietypowa sprawa (uwaga-dłuższy wstęp)
    Date: Thu, 24 Jul 2003 15:07:38 +0200

    Mam tylko pytanie dotyczące odszkodowania - mam kwit z pralni, będe chciała
    też zwrotu kosztów (oczywiście przybliżonych) zniszczonych
    rzeczy. Mam również zaświadczenia od lekarza, w jakim stanie zostało
    przywiezione dziecko. Ale znajomy student prawa zasugerował mi żądanie
    odszkodowania za szkody moralne. Czy powinnam go żądać i w jakiej
    wysokości (oczywiście chodzi mi o rząd wielkości)?

    Możesz domagać się oprócz odszkodowania ( w imieniu dziecka ) takze
    zadośćuczynienia za wywołanie rozstroju zdrowia ( czyli tego, co nazywasz
    odszkodowaniem za szkody moralne ).
    Wysokość tego - uznaniowa - musisz udowodnić sądowi, jak fatalnie to
    wpłynęło na samopoczucie rodziny.

    Poza tym syn tej pani będzie pewnie próbował udowodnić, że jego matka
    jest osobą leciwą i w związku z tym nie może odpowiadać za to, co
    zrobiła?

    Kobieta ta tylko wówczas będzie wolna od odpowiedzialności, gdy wykaże, że
    znajdowała się w stanie wyłączającym świadome albo swobodne powzięcie
    decyzji i wyrażenie woli - czyli że n.p. cierpi na poważną demencję starczą.
    gdyby udało się jej to wykazac, odpowiedzialny jest ten, kto wykonywał stała
    pieczę nad tą kobietą, czyli prawdopodobnie jej syn czy inny członek
    rodziny.

    swoją drogą , interweniuj na policji, by ukarali babę grzywną za wykroczenie
    z art 75 kodeksu wykroczeń

    BS