    From: "Beata" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Prawo cywilne - jeszcze raz
    Date: Tue, 12 Nov 2002 19:53:53 +0100
    Sender: b...@p...onet.pl@213.134.175.204

    Użytkownik Michal Ch <m...@N...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:aqrdfe$o5o$...@n...gazeta.pl...
    > Witam

    > zawracia
    > przedwstępnej.
    >
    > Czy wg. Ciebie umowa taka zostałaby zawarta dopiero wtedy,
    > gdby strony powiedziały wprost - "zawieramy umowę przedwstępną"?
    > Wg mnie należy brać pod uwagę całość zachowania stron. Z opisywanej
    > sytuacji nie wynika aby którakolwiek z nich wycofała się lub dała
    > do zrozumienia, że nie chce zawarcia umowy.

    Ja czegoś takiego nie twierdzę. Jeśli tak odbierasz moją wypowiedź to
    trudno. A to że nalezy brać pod uwagę całość zachowania nie wynika z twojego
    zdania tylko z przepisów prawa. Musisz zbadać jaki był zgodny zamiar stron -
    tylko wtedy możesz powiedzieć stanowzco że doszło do zawarcia umowy.
    Moim zdaniem świetnie kombinujesz ale naprawdę spróbuj skupic się na tym co
    tak naprawde się stało bez podejścia emocjonalnego i obrony swojego punktu
    widzenia za wszelką cenę. Po prostu spróbuj spojrzeć na to inaczej.

> [...]
    > nie wymaga formy szczególnej.
    > - Umowa przedwstępna sprzedaży musi zawierać *istotne* postanowienia
    > - odwołując się do essentialia negotii umowy sprzedaży, będą to
    > a) wola przeniesienia własności przez sprzedającego
    > (cyt. "Daleki znajomy X _zaoferował_ mi sprzedaż swojego domku
    > letniskowego")
    > b) wola zapłaty ceny przez kupującego
    > (cyt. "dałem mu odpowiedź, że chętnie kupię domek za 100.000 zł
    > płatne w
    > półrocznych ratach przez 2 lata")
    > - w kwestii oznaczenia terminu wypowiadałem się wcześniej

    Prosze Cię jeśli mamy rozwiązać kazus to zostaw narazie umowę przedwstępną.
    pewnie do niej jeszcze wrócimy. I oczywiście zgadzamy sie że umowa
    przedwstępna dla swej ważności nie musi być zawarta w szczególnej formie (to
    jest oczywiste bo wynika z przepisów - dlatego nie ma nad czym tu
    dyskutować). Co do dalszej części to z tymi essentialia negotii umowy
    sprzedaży to nie do końca tak. Jeśli mamy być dokładni (a nawet teoretyczni
    do bólu) to popełniłeś jeden błąd i mam nadzieję że dla własnej satysfakcji
    sam go wykryjesz (może niektórzy ocenią że się czepiam ale trudno).

    > Powyżej właśnie napisałem gdzie widzę istotne postanowienia.

    > cyt. "zaoferował _mi_ sprzedaż" - a więc wie komu chce sprzedać

    > tyle że pod warunkiem - ale wiadomo komu X chce sprzedać w tej chwili,
    > i że ten ktoś chce kupić (cyt. "chętnie kupię domek") = umowa została
    > zawarta, bo obie strony wiedzą czego chcą, zgadzają się ze sobą
    > i akceptują wzajemne ustalenia. Biorą też oczywiście pod uwagę,
    > że umowa przyrzeczona do skutku nie dojdzie, bo może pojawić się
    > korzystniejsza oferta kupna.

    Znowu trochę się zaplątałeś. Ale to może być oczywiście moje zdanie i nikt
    nie musi brać go pod uwagę.

> [...]
    > stanowcza."
    > Dlatego zapytałem w jaki sposób taka oferta powinna zostać wyrażona,
    > abyśmy mogli uznać, że została wyrażona w sposób stanowczy? Jeśli można,
    > poproszę o przykład.

    > już
    >
    > Oferty złożyły obie strony:
    > - sprzedający - ofertę sprzedaży domku
    > - kupujący w odpowiedzi złożył konkretną ofertę cenową, wyrażając tym
    > chęć kupna
    > Obydwa te oświadczenia składają się na umowę.
    > Być może wcześniej wyraziłem się niejasno, za co przepraszam.

    No no jeśli studiowałeś na UJ to bardzi Cię proszę co to jest "oferta
    cenowa". Zastanów się co napisałeś.
    I naprawde nie obrażaj się jeśli myślisz że się mądrzę. Myślę że ma z prawem
    do czynienia trochę dłużej niż Ty (nie znaczy to że zawsze mam rację ani że
    mam monopol na prawdę) a jestem naprawde zachwycona dociekliwością chociaż
    nieraz blądzisz.

    > Nie spierał bym się wcale w sądzie, gdyż nie ma o co :-)
    > Ponieważ brak formy notarialnej, można co najwyżej dochodzić
    > naprawienia szkody wynikłej z niezawarcia umowy przyrzeczonej -
    > a z okoliczności wynika, że żadnych szkód nie było.

    Jełsi to dotyczy domku letniskowego to rzeczywiście nie. Ale wyobraź sobie
    sytuację że przychodzi do Ciebie klient i w jego sytuacji dotyczy to np
    sprzętu za jakieś 5 mln złotych. Musisz coś z nim zrobić i musisz
    zdecydowac czy prowadzić sprawę czy dać sobie spokój.

    > Dzięki, przy okazji chętnie zajrzę.
    >
    > Co do Frycka - na jego zajęcia chodziłem kilka lat temu
    > (jestem już po studiach) - naprawdę świetny gość, z otwartą głową.

    Książkę naprawde polecam a kolegów nie nalezy zbyt często chwalić ale cieszy
    że tak myślisz o Frycku. Pozdrawiam Beata