  • 1. Data: 2007-08-30 22:33:29
    Temat: Obywatele UE nie mogą oddawać honorowo krwi w Polsce - kolejny absurd w polskim prawie
    Od: "Ciepły" <s...@p...onet.pl>

    Obywatele UE nie mogą oddawać honorowo krwi w Polsce.
    Pokrótce opisze sytuację, z którą miałem dziś do czynienia:
    W pracy szukamy dawców i zbieramy krew dla dwóch osób czekających na operację.
    Przebywająca u nas w ramach wymiany studentka z Niemiec także chciała się
    przyłączyć do akcji. Okazało się, że mimo posiadania dowodu osobistego z
    wszystkimi danymi osobowymi i niemieckiej legitymacji honorowego dawcy, nie może
    oddać krwi. W stacji krwiodawstwa odmówiono gdyż... nie posiada numeru PESEL.

    Skąd obywatel Niemiec, Francji czy Portugalii może posiadać PESEL?
    Można go uzyskać tylko w przypadku stałego pobytu w Polsce.

    Rozumiem, że wobec dawców nie będącymi obywatelami Polski można stosować
    ostrzejsze kryteria niż wobec Polaków, ale całkowity zakaz oddawania krwi to już
    absurd!

    Ciepły

  • 2. Data: 2007-08-31 13:54:14
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Fri, 31 Aug 2007 00:33:29 +0200, Ciepły napisał(a):

    > Skąd obywatel Niemiec, Francji czy Portugalii może posiadać PESEL? Można
    > go uzyskać tylko w przypadku stałego pobytu w Polsce.

    Nie tylko. Może go uzyskać (a w zasadzie zostaje nadany automatyczne)
    także podczas pobytu czasowego. Na 100% osoby z tzw. kartą czasowego
    pobytu mają PESEL (niektóre o tym nie wiedzą).

    p. m.