    From: "Kosciuszko" <k...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Nostryfikacja zagranicznego ukonczenia szkoly sredniej
    Date: Sat, 15 Apr 2006 04:57:44 +0000 (UTC)

    Witam wszystkich;
    Poniewaz jest to moj pierwszy post chcialem wszystkich serdecznie przywitac
    i poprsic o pomoc jesli macie jakiekolwiek informacje ktore moglyby mi pomoc.

    Po ukonczeniu drugiej klasy liceum wyjechalem na moj rok maturalny na
    wymiane Rotarianska do USA. Obecnie ucze sie w szkole sredniej w Mitchell, w
    stanie Indiana. Nie ukrywam,ze bardzo chcialbym ukonczyc szkole tu,aby tego
    lata moc studiowac w Polsce zamiast "marnowac" czas koljeny rok w liceum.
    Zastanawialem sie nad studiami w USA,ale nie podoba mi sie tu na tyle aby
    chciec tu studiowac.
    Wiem,ze jesli dostalbym ukonczenie szkoly (tgzw. Diploma) od mojego
    Amerykanskiego liceum to moglbym je w Polsce nostryfikowac i wkrotce
    rozpaczac studia na Uniwersytecie Slaskim. Jednakze pomimo, iz mam wszystkie
    niezbedne dokumenty przetlumaczone przez przysieglych tlumaczy, ucze sie
    bardzo dobrze i spelniam stanowe wymagania, dyrektor mojej szkoly (znany z
    faktu iz czesto nie lubi uczniow) nie chce dac mi "diploma" czyli
    amerykanskiego ukonczenia szkoly sredniej (ukonczenie to daje wstep na
    studia w USA). Odwolywalem sie od tej decyzji wiele razy to wyzszych
    instancji, co niestety nie pomoglo poniewaz w swietle prawa decyzja nalezy
    do dyrektora. Na marginesie dodam tylko,ze wielu "exchange students"
    otrzymuje kazdego roku "diploma" w innych amerykanskich liceach.
    Po negatywnej i niezrozumialej decyzji dyrektora nie poddalem sie.
    Postanowilem przygotowac sie, i jak tylko skonczy sie szkola (prawo zabrania
    mi zdawania tego egzaminu jesli jestem uczniem w szkole) zdac egzamin GED
    ktory daje w USA wejscie na studia. Egzamin ten zdaja czesto osoby ktore z
    roznych przyczyn przerwaly edukacji w liceum, a takze osoby ktore byly
    uczone w domu.

    Moj uniwersytet, jesli chodzi o uczniow w mojej sytuacji mowi:

    "2. Kandydaci (obywatele polscy), którzy uko&ntilde;czyli szko&sup3;&ecirc;
    &#339;redni&sup1; za
    granic&sup1;, mog&sup1; ubiega&aelig; si&ecirc; o przyj&ecirc;cie na I rok studiów,
    je&iquest;eli posiadane
    przez nich &#339;wiadectwo dojrza&sup3;o&#339;ci uprawnia do ubiegania si&ecirc; o
    przyj&ecirc;cie na
    wy&iquest;sze studia w kraju, w którym uko&ntilde;czyli szko&sup3;&ecirc;
    &#339;redni&sup1;. Niezb&ecirc;dna jest
    nostryfikacja &#339;wiadectwa dojrza&sup3;o&#339;ci, uko&ntilde;czenia szko&sup3;y
    &#339;redniej
    ogólnokszta&sup3;c&sup1;cej lub &#339;redniej zawodowej za granic&sup1;, której
    dokonuje
    w&sup3;a&#339;ciwy, ze wzgl&ecirc;du na miejsce zamieszkania osoby ubiegaj&sup1;cej
    si&ecirc; o
    nostryfikacj&ecirc;, kurator o&#339;wiaty. Za&#339;wiadczenie wydane przez kuratorium

    o&#339;wiaty wa&iquest;ne jest &sup3;&sup1;cznie z orygina&sup3;em lub duplikatem
    dyplomu uzyskanego za
    granic&sup1;. "

    Po przeczytaniu tej informacji przeszukalem troche internet i znalazlem ten
    link:

    http://www.buwiwm.edu.pl/bwm/index-faq.htm , jest w nim napisane:

    "Zagraniczne matury

    Czy świadectwa uzyskane za granicą mogą dawać prawo ubiegania się o
    przyjęcie na studia wyższe w Polsce?

    Zagraniczne świadectwo może być uznane za równoważne z polskim świadectwem
    dojrzałości na podstawie odpowiedniej umowy międzynarodowej lub - w
    przypadku braku umowy - w trybie nostryfikacji. Zgodnie z odpowiednim
    zarządzeniem MEN zagraniczne świadectwo maturalne lub świadectwo ukończenia
    szkoły średniej uznaje się za równoważne z polskim świadectwem dojrzałości,
    o ile spełnia następujące warunki:

    1) zostało zalegalizowane przed przywiezieniem do Polski przez odpowiednie
    władze oświatowe państwa wydania lub w polskiej placówce dyplomatycznej w
    kraju wydania dokumentu;

    2) przewidziany w tym kraju programem okres nauki niezbędny do uzyskania
    tego świadectwa wynosi co najmniej 11 lat;

    3) zawiera klauzulę mówiącą, iż daje ono w danym kraju możliwość ubiegania
    się o przyjęcie na studia wyższe. W przypadku braku tego zapisu na
    świadectwie może je zastąpić dokument o podobnej treści wydany przez władze
    szkoły, która wydała świadectwo, odpowiednie władze oświatowe lub polskie
    przedstawicielstwo dyplomatyczne w kraju wydania świadectwa.

    Jeśli dane świadectwo jest objęte umową, uznanie następuje automatycznie;
    przy ubieganiu się o przyjęcie na studia wyższe uczelnia powinna je
    honorować na równi ze świadectwami polskimi.

    Nostryfikacji świadectw dokonuje się w kuratorium odpowiednim do miejsca
    zamieszkania. Adresy kuratoriów dostępne są na stronie MEN
    (http://www.menis.gov.pl/kuro-p.htm).

    "

    moje pytanie brzmi: czy egzamin GED ktory w USA daje wejscie na studia moze
    byc w Polsce nostryfikowany ??
    Moja obawa dotyczy punktu

    "2) przewidziany w tym kraju programem okres nauki niezbędny do uzyskania
    tego świadectwa wynosi co najmniej 11 lat;
    "

    Obawiam sie,ze przez to ten egzamin moze nie byc nostryfikowany.
    Informacje o GED-> http://en.wikipedia.org/wiki/GED ;
    http://www.acenet.edu/clll/ged/index.cfm (niestety oba po angielsku)

    z gory dziekuje za wszelka pomoc i pozdrawiam!